

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
		>
<channel>
	<title>Comments on: Piratpartiet ställer upp i lokala val</title>
	<atom:link href="http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/</link>
	<description>Discussions on information policy and civil liberties</description>
	<lastBuildDate>Thu, 09 Feb 2012 13:09:00 +0000</lastBuildDate>
	<sy:updatePeriod>hourly</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>1</sy:updateFrequency>
	<generator>http://wordpress.org/?v=3.3.1</generator>
	<item>
		<title>By: Svamp</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59269</link>
		<dc:creator>Svamp</dc:creator>
		<pubDate>Sun, 16 Aug 2009 05:24:14 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59269</guid>
		<description>Jag ställer mig tveksam.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Jag ställer mig tveksam.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: Johan</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59268</link>
		<dc:creator>Johan</dc:creator>
		<pubDate>Sat, 15 Aug 2009 22:32:49 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59268</guid>
		<description>Detta med kommunalvalet har varit den ena snackisen i veckan, men den andra har varken du eller Christian utvecklat vidare, annat än i luddiga kommentarer på andra bloggar. Jag syftar förstås på EU-parlamentsfrågan.

Det är mycket svårt att förstå vad PP egentligen menar. Jag förstår mycket väl varför både Staffan Danielsson och Karl Siegfrid reagerar som de gör. Förstår egentligen PP:s ledning vad det innebär om man skulle flytta fler beslut från Ministerrådet till Parlamentet? Och varför har partiet överhuvudtaget en åsikt i frågan?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Detta med kommunalvalet har varit den ena snackisen i veckan, men den andra har varken du eller Christian utvecklat vidare, annat än i luddiga kommentarer på andra bloggar. Jag syftar förstås på EU-parlamentsfrågan.</p>
<p>Det är mycket svårt att förstå vad PP egentligen menar. Jag förstår mycket väl varför både Staffan Danielsson och Karl Siegfrid reagerar som de gör. Förstår egentligen PP:s ledning vad det innebär om man skulle flytta fler beslut från Ministerrådet till Parlamentet? Och varför har partiet överhuvudtaget en åsikt i frågan?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: Victor</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59267</link>
		<dc:creator>Victor</dc:creator>
		<pubDate>Sat, 15 Aug 2009 16:42:19 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59267</guid>
		<description>kras (14/8 18:07):
&gt; Piratpartiet är fortfarande samma fokusparti
Nej.

Kim (15/8 16:10):
&gt; Det är ju uppenbart att våra rättigheter kan bli kränkta på kommunal nivå som på högre nivå

Och om våra rättigheter kränks inom en familj, ska vi kräva minst en Piratpartist i varje familj då?

Frågan är alltså inte VAR kränkningar av rättigheter sker, utan var kränkningarna STOPPAS. I Piratpartiets fall är det naturligaste riks- och EU-nivå.

Rick (OP):
&gt; Grundlagens och de mänskliga rättigheternas skrivningar om allas rätt till åsiktsfrihet, yttrandefrihet och ett privatliv måste vara mer än ord i en bok. Det måste vara en filosofi. Det måste vara ett politiskt perspektiv.

Piratpartiets grej känns mer som politik än filosofi, hade kanske varit bättre att nöja sig med det?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>kras (14/8 18:07):<br />
&gt; Piratpartiet är fortfarande samma fokusparti<br />
Nej.</p>
<p>Kim (15/8 16:10):<br />
&gt; Det är ju uppenbart att våra rättigheter kan bli kränkta på kommunal nivå som på högre nivå</p>
<p>Och om våra rättigheter kränks inom en familj, ska vi kräva minst en Piratpartist i varje familj då?</p>
<p>Frågan är alltså inte VAR kränkningar av rättigheter sker, utan var kränkningarna STOPPAS. I Piratpartiets fall är det naturligaste riks- och EU-nivå.</p>
<p>Rick (OP):<br />
&gt; Grundlagens och de mänskliga rättigheternas skrivningar om allas rätt till åsiktsfrihet, yttrandefrihet och ett privatliv måste vara mer än ord i en bok. Det måste vara en filosofi. Det måste vara ett politiskt perspektiv.</p>
<p>Piratpartiets grej känns mer som politik än filosofi, hade kanske varit bättre att nöja sig med det?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: Kim</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59266</link>
		<dc:creator>Kim</dc:creator>
		<pubDate>Sat, 15 Aug 2009 14:10:02 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59266</guid>
		<description>Lars, läs om läs rätt. bara för piratpartiet ställer upp i lokala val betyder inte att vi behöver ändra vår politik, vi använder exakt samma principer på kommunal nivå som i riksdagen / EU, det är de specifika frågorna som kan vara annorlunda men det har inget med att vi skulle vika av ifrån våra grundprinciper. du tror alltså inte att det är möjligt och viktigt att påverka frågor på alla politiska nivåer? det är ju uppenbart att våra rättigheter kan bli kränka på kommunal nivå som på högre nivå.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Lars, läs om läs rätt. bara för piratpartiet ställer upp i lokala val betyder inte att vi behöver ändra vår politik, vi använder exakt samma principer på kommunal nivå som i riksdagen / EU, det är de specifika frågorna som kan vara annorlunda men det har inget med att vi skulle vika av ifrån våra grundprinciper. du tror alltså inte att det är möjligt och viktigt att påverka frågor på alla politiska nivåer? det är ju uppenbart att våra rättigheter kan bli kränka på kommunal nivå som på högre nivå.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: DN har en poäng men också flera fel &#171; Calandrellas blogg</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59265</link>
		<dc:creator>DN har en poäng men också flera fel &#171; Calandrellas blogg</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 14 Aug 2009 16:24:35 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59265</guid>
		<description>[...] Falkvinge (pp) tar förstås själv upp nyheten om kommunvalen på sin blogg, Henrik Alexandersson kommenterar välskrivet det för SD goda [...]</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>[...] Falkvinge (pp) tar förstås själv upp nyheten om kommunvalen på sin blogg, Henrik Alexandersson kommenterar välskrivet det för SD goda [...]</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: Lars</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59264</link>
		<dc:creator>Lars</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 14 Aug 2009 16:07:34 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59264</guid>
		<description>Jag har aldrig sagt att jag tänker avstå att rösta, bara att jag inte tänker rösta på piratpartiet.

Piratpartiet har varit på väg åt fel håll rätt länge nu, från att ha varit ett fokusparti för avskaffande av patent, reform av upphovsrätt och bättre skydd av människors privatliv till att lägga ett &quot;informationspolitiskt perspektiv&quot; på så många frågor som möjligt, och lite hipp EU-kritik, och lite menlösa idéer om &quot;medborgarrespekt&quot;. Att ställa upp i lokala val innebär att det inte längre finns någon chans att partiet kommer att skärpa till sig och återgå till sina huvudfrågor eftersom det då inte skulle finnas någon politik att driva i kommuner och landsting.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Jag har aldrig sagt att jag tänker avstå att rösta, bara att jag inte tänker rösta på piratpartiet.</p>
<p>Piratpartiet har varit på väg åt fel håll rätt länge nu, från att ha varit ett fokusparti för avskaffande av patent, reform av upphovsrätt och bättre skydd av människors privatliv till att lägga ett &#8220;informationspolitiskt perspektiv&#8221; på så många frågor som möjligt, och lite hipp EU-kritik, och lite menlösa idéer om &#8220;medborgarrespekt&#8221;. Att ställa upp i lokala val innebär att det inte längre finns någon chans att partiet kommer att skärpa till sig och återgå till sina huvudfrågor eftersom det då inte skulle finnas någon politik att driva i kommuner och landsting.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: kras</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59263</link>
		<dc:creator>kras</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 14 Aug 2009 14:20:39 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59263</guid>
		<description>@  Lars
@ CC

Piratpartiet är fortfarande samma fokusparti och kommer att ha samma principprogram i riksdagsvalet. Varför avstå att rösta bara för att partiet ställer upp i enstaka kommunval?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>@  Lars<br />
@ CC</p>
<p>Piratpartiet är fortfarande samma fokusparti och kommer att ha samma principprogram i riksdagsvalet. Varför avstå att rösta bara för att partiet ställer upp i enstaka kommunval?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: Ignyte</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59262</link>
		<dc:creator>Ignyte</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 14 Aug 2009 08:13:27 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59262</guid>
		<description>Helt apropå ingenting, har Rick och PP någon kommentar till följande artikel på DN?

http://www.dn.se/opinion/debatt/fras-hemliga-domstol-strider-mot-grundlagen-1.930487</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Helt apropå ingenting, har Rick och PP någon kommentar till följande artikel på DN?</p>
<p><a href="http://www.dn.se/opinion/debatt/fras-hemliga-domstol-strider-mot-grundlagen-1.930487" rel="nofollow">http://www.dn.se/opinion/debatt/fras-hemliga-domstol-strider-mot-grundlagen-1.930487</a></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: Hans J</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59261</link>
		<dc:creator>Hans J</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 13 Aug 2009 23:37:45 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59261</guid>
		<description>Jag kan se att vi ställs inför en &lt;b&gt;ENORM UTMANING !&lt;/b&gt;

Jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer att klara av att möta den!

Det handlar om att ta ställning - är vi för en personlig integritet, ett fritt kulturliv och en delad kunskap - så är vi också beredda att slåss för det.

Det har inte tagits ställning om var vi ska ställa upp men det har gjorts klart att det självfallet ska finnas en tillräcklig lokal styrka för att kunna klara av &quot;jobbet&quot;. Det finns 290 kommuner i Sverige och Piratpartiet kommer inte att ställa upp i alla dessa!

Det är nu som vi ordentligt får chansen att föra ut våra frågor till en bred allmänhet. Den chansen ska vi ta.

Kom ihåg - även om vi inte skulle få en enda kommunfullmäktigeplats så kommer vi att att skaka om de etablerade partierna.

Det är ingen dödsstöt för Piratpartiet utan istället en signal om att det är dags att vakna !

Vi talar om och om igen om att de valda ledamöterna i mycket är röstboskap åt en liten klick som &quot;bestämmer&quot;. Då gör det heller ingenting om ett antal platser går till oss som slåss för integritet och välfungerande tekniska lösningar i kommuner och landsting.

Vi har sett för många exempel på enormt dyra och totalt misslyckade datasystemsinföranden. Vi ser för många exempel på slöseri med resurser som istället borde användas till operationer och kärnverksamheterna istället för till administration och overhead.

Se upp - Nu kommer Piratpartiet!</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Jag kan se att vi ställs inför en <b>ENORM UTMANING !</b></p>
<p>Jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer att klara av att möta den!</p>
<p>Det handlar om att ta ställning &#8211; är vi för en personlig integritet, ett fritt kulturliv och en delad kunskap &#8211; så är vi också beredda att slåss för det.</p>
<p>Det har inte tagits ställning om var vi ska ställa upp men det har gjorts klart att det självfallet ska finnas en tillräcklig lokal styrka för att kunna klara av &#8220;jobbet&#8221;. Det finns 290 kommuner i Sverige och Piratpartiet kommer inte att ställa upp i alla dessa!</p>
<p>Det är nu som vi ordentligt får chansen att föra ut våra frågor till en bred allmänhet. Den chansen ska vi ta.</p>
<p>Kom ihåg &#8211; även om vi inte skulle få en enda kommunfullmäktigeplats så kommer vi att att skaka om de etablerade partierna.</p>
<p>Det är ingen dödsstöt för Piratpartiet utan istället en signal om att det är dags att vakna !</p>
<p>Vi talar om och om igen om att de valda ledamöterna i mycket är röstboskap åt en liten klick som &#8220;bestämmer&#8221;. Då gör det heller ingenting om ett antal platser går till oss som slåss för integritet och välfungerande tekniska lösningar i kommuner och landsting.</p>
<p>Vi har sett för många exempel på enormt dyra och totalt misslyckade datasystemsinföranden. Vi ser för många exempel på slöseri med resurser som istället borde användas till operationer och kärnverksamheterna istället för till administration och overhead.</p>
<p>Se upp &#8211; Nu kommer Piratpartiet!</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>By: Sammy Nordström</title>
		<link>http://falkvinge.net/2009/08/13/piratpartiet-staller-upp-i-lokala-val/#comment-59259</link>
		<dc:creator>Sammy Nordström</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 13 Aug 2009 21:50:12 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://rickfalkvinge.se/?p=2605#comment-59259</guid>
		<description>Beslutet är inte förvånande och jag är inte emot det. Däremot är sättet man tog beslutet på en ren katastrof. Man bröt mot sina egna principer om demokrati och transparens för ett billigt PR-knep ett år innan valet som i alla fall inte kommer ha någon betydelse i slutändan. Man lämnar partiets alla kommunledare vind för våg inför mediauppbådet utan vare sig vetskap om något eller medievana. Vidare deklarerar man att även innehållet i kommunalpolitiken kommer toppstyras. Har styrelsen helt tappat fotfästet? Fortsätter man på den inslagna vägen är jag osäker om partiet ens kommer finnas kvar till riksdagsvalet 2010.

Katastrof. Fullständigt. Jag saknar ord för hur jäkla dumt det här utspelet är.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Beslutet är inte förvånande och jag är inte emot det. Däremot är sättet man tog beslutet på en ren katastrof. Man bröt mot sina egna principer om demokrati och transparens för ett billigt PR-knep ett år innan valet som i alla fall inte kommer ha någon betydelse i slutändan. Man lämnar partiets alla kommunledare vind för våg inför mediauppbådet utan vare sig vetskap om något eller medievana. Vidare deklarerar man att även innehållet i kommunalpolitiken kommer toppstyras. Har styrelsen helt tappat fotfästet? Fortsätter man på den inslagna vägen är jag osäker om partiet ens kommer finnas kvar till riksdagsvalet 2010.</p>
<p>Katastrof. Fullständigt. Jag saknar ord för hur jäkla dumt det här utspelet är.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
</channel>
</rss>

<!-- Performance optimized by W3 Total Cache. Learn more: http://www.w3-edge.com/wordpress-plugins/

Minified using disk: basic
Page Caching using disk: basic
Database Caching 21/25 queries in 0.022 seconds using disk: basic
Object Caching 437/438 objects using disk: basic

Served from: falkvinge.net @ 2012-02-09 16:52:49 -->
