Första infokriget, dag 3

Det första informationskriget — som det först kallades av en av EFFs grundare — fortsatte att eskalera på dag 3. Det utkämpas med nya vapen, men de är fortfarande vapen, riktade mot motståndarens infrastruktur.

Sådana vapen riktades mot Piratpartiets servrar igår, och min blogg låg därför nere i stort sett hela dagen. Som alltid när man får en bomb i huvudet så ser man till att komma i skydd först, och oroa sig om vem som släppte den sedan. Vi vet därför inte i dagsläget varifrån angreppet kom. Preliminära indikationer pekar på att det var amerikanska intressen som angrep ett svenskt politiskt parti (“for endangering our troops… and foreign interests”), men det kan ändras när mer data blir tillgängligt.

Det finns få överord att ta till för att beskriva hur allvarligt det här är. Det är en krigshandling att angripa politisk infrastruktur i ett annat land och det är just nu fullt krig om informationen och infrastrukturen. Nyheter24s chefredaktör Aaron Israelson skräder inte orden på SVT Debatt och beskriver angreppet på Piratpartiet som ett väpnat angrepp av främmande makt.

Under dag 3 av kriget så angrep gruppen Anonymous företaget PayPal, för att de klippt av donationsmöjligheten till WikiLeaks under dag 2. Samtidigt annonserade MasterCard att de klipper donationsmöjligheterna för WikiLeaks. Många har svarat med att säga upp sina MasterCard nu på morgonen (därav valet av bild ovan), på samma sätt som många terminerade sina PayPalkonton igår.

En schweizisk bank frös samtidigt kontot för Assange. För att sätta det här i perspektiv: de schweiziska bankerna vägrade att ingripa mot nazisternas bankkonton, men konton associerade med WikiLeaks stängs utan problem. WikiLeaks har därmed förlorat en miljon svenska kronor i tillgångar på en dag och har fått tillflöden strypta — samtidigt som stödet för WikiLeaks ökar exponentiellt. Det finns nu över 500 speglar. Min egen spegel går att komma åt som både wikileaks.rickfalkvinge.se och wikileaks.piratpartiet.se.

WikiLeaks har gått från att vara en uppgiftslämnare till media till att vara en symbol för rätten att kommunicera och granska makthavare, och den konflikt som legat och bubblat under ytan om rätten till yttrandefrihet har blommat upp i fullt krig där alla tar ställning. Nu pratar man i klartext om vilka som är vänner och fiender, tidigare har det bara legat och grott allmänt missnöje med vissa aktörer. Det finns stora sociala och politiska likheter med Skotten i Sarajevo.

Som kronan på verket under dag 3 av kriget så annonserade australiensiska postverket att de stänger WikiLeaks brevlåda. Ja, de kan ju inte gärna stänga bara en brevlåda, så de demolerar hela postkontoret, faktiskt. Med tio dagars varsel (!). Någon som hört talas om något liknande?

Etu på Telecomix har mer rapporter från den tekniska delen av kriget.

Det är hur som helst tydligt att fienden angriper den ekonomiska infrastrukturen för yttrandefrihetsaktivisterna. Paradoxalt nog kan det leda till att statsmakterna förlorar kontrollen över finansiell infrastruktur som sådan: nätaktivister reagerar alltid med att laga saker som är trasiga, och något som inte går att lita på är per definition trasigt. Det finns redan embryon till decentraliserade, krypterade och okontrollerbara ekonomiska transaktionssystem. De skulle omöjliggöra både insyn, beslag och… mer vardagliga saker som skatteuttag. De krigshandlingar som nu vidtas kan paradoxalt nog vara en enorm Pyrrhusseger: jag förutspår att det är början på ett parallellt bankväsende som är helt olikt det vi ser idag.

Rick Falkvinge

Rick is the founder of the first Pirate Party and a low-altitude motorcycle pilot. He lives on Alexanderplatz in Berlin, Germany, roasts his own coffee, and as of right now (2019-2020) is taking a little break.

Discussion

  1. Etu

    Vore jättetrevligt att få fram vilka som står bakom. Operation Payback av Anonymos är garanterat intresserade(säger jag utan att ha frågat) 🙂

    Men som jag sa till P3’s reporter imorse, “vet vi inte vilka vi står emot så är det svårt att säga vad som kommer hända”.

  2. Robert Wensman

    Detta sammanfaller också med den organiserade uttagsanstormningen idage den 7:e december.

    http://www.youtube.com/watch?v=-Uop5R7E314

  3. Lite tankar om #Wikileaks och #Cablegate | Lite av varje

    […] Rick Falkvinge kan jag även läsa att postverket i Australien stänger ett postkontor som gör att vanlig post […]

  4. Rickard Olsson

    Vi vet inte vilka som ligger bakom, de attacker som vi spårat kommer från vitt skilda håll, bl.a. från en del av Amazons molntjänst i Seattle, WA och Sydkorea. Vi tror därför att det är övertagna maskiner, ett sk botnet som utförde angreppen och det är oerhört svårt att spåra vidare därifrån och hitta den eller de som kontrollerar det nätet.

    Min personliga gissning är att det INTE är fråga om någon storskaligt koordinerad attack från en främmande stat eller liknande utan ett gäng nånstans som tycker illa om oss för att vi tycker om Wikileaks och som påverkats av anti-WL-retoriken som vi sett i framförallt amerikanska media.

    1. Rick

      Det har vi haft också. Inte DDoS men ‘probes’ – några tusen som försökte förgäves hitta svagheter i vår struktur. Men precis från sådana sajter, sådana länder.

  5. Stefan

    Jag har bestämt för mig att tant Gredelin tyckte att FRA-lagen var viktig eftersom den skulle hjälpa till att förhindra såna här attacker. Det verkar inte riktigt funka så bra…
    Vad gör FRA nu?

    1. Peter Andersson

      Det verkligt intressanta är att regeringen spelar med dubbla kort, å ena sidan så säger man att wikileaks egentligen inte har avslöjat något allvarligt eller ens olagligt avseende svenska ministrar, å andra sidan så lyfter man inte ett finger för att hjälpa ett legitimt svenskt parti som attackeras dygnet runt med digitala kryssningsmissiler i vad som ju då logiskt sett är en ren terrorattack!

      Alltså, om PP inte har gjort något olagligt så är det hela en digital terrorattack mot oskyldiga svenska medborgare, och då är regeringen skyldig till att inte ha kopplat in försvaret till PPs hjälp, om PP å andra sidan är skyldiga till något olagligt, då är regeringen skyldig till att inte själva ha vidtagit åtgärder mot detta. Hur man än vänder och vrider på det så är en regering som sitter overksam medans det regnar digitala kryssningsmissiler mot svenska medborgares datorer skyldig till antingen den ena sortens försummelse eller den andra.

  6. Marcus

    Bra sagt! Det är spännande tider vi lever i. Skall bli intressant när FRAs data börjar läcka. Drip Drop FRA.

  7. Andreas B

    Ringde precis banken och sa upp mitt MasterCard. Killen på kundtjänst avslutade med att fråga om det fanns någon anledning till att jag ville avsluta, och när jag förklarade blev reaktionen:

    “Va?! Wikileaks? Vänta, det här måste jag Google.”

    Sen frågade han om jag ville att synpunkterna skulle framföras uppåt, önskade mig en bra dag och sa “stå på dig”. Trots allt mörker finns det faktiskt människor lite här och var som börjar bli jävligt förbannade.

  8. Oxen

    Hm, skulle inte piratpartiet kunna öppna ett bankkonto för donationer till wikileaks? Jag antar att det juridiskt och politiskt skulle vara svårt att stänga av ett konto som ägs av ett politiskt parti.

    1. Anders Andersson

      Juridiskt och politiskt är det även svårt att stänga av ett konto som ägs av en tidning eller en nyhetsbyrå. Gissa vilken nyhet som kommer att toppa det företagets förstasidor och ledarkommentarer dagen därpå?

      För att ge sig på en sådan fiende krävs det något radikalt, som att trumma in budskapet att “tidningen” är en terrororganisation vars ledare reser världen runt på flykt från rättvisan. Då är det inte längre politiskt omöjligt att stänga såväl konton som webbsidor, särskilt om dessa finns i andra länder än det där företaget har sin hemvist.

      1. Mr T

        Hmm.. Tjaa.. nu när Journalistförbundet verkar ha tagit ställning kanske det vore en möjlig väg att gå.

        Tidningarna kunde ta ställning för pressfrihet och yttrandefrihet, vinna cred’ i stora volymer och samtidigt visa “makten” att deras censur och godtyckliga blockeringsförsök inte är accepterade.

        Synd bara att Aftonblaskan är så flata i såna här lägen…
        Kanske någon RIKTIGT tidning med cojones vågar sig på en sån alternativ-lösning för att visa sitt stöd.

      2. T2T

        Hmm.. Tjaa.. nu när Journalistförbundet verkar ha tagit ställning kanske det vore en möjlig väg att gå.

        Tidningarna kunde ta ställning för pressfrihet och yttrandefrihet, vinna cred’ i stora volymer och samtidigt visa “makten” att deras censur och godtyckliga blockeringsförsök inte är acceptabel.

        Synd bara att Aftonblaskan är så flata i såna här lägen…
        Kanske någon RIKTIG tidning, med cojones, vågar sig på en sån alternativ-lösning för att visa sitt stöd.

  9. JPume

    Jag instämmer i Oxens uppmaning ovan.

    Tycker också att alla ska kontakta sin resp bank (som erbjuder MasterCard-kort) och fråga vilket brott Wikileaks har begått, i vilken domstol de blivit dömda och när (vilket de alltså inte är). Fråga också vad det är som ger banken/MasterCard rätt att agera smakpolis om det nu inte finns något domstolsbeslut på att verksamheten är olaglig.

    Om man ändå ringer/skriver till banken, fråga också om de inte borde stoppa betalningar till de tidningar som deltar i publiceringen av material. I många fall har ju tidningarna varit först med materialet och tom har publicerat mer material än wikileaks har på sin sida.

  10. Robert

    Jag instämmer med Oxen. Jag skulle donera till en “wikileaks-fond” om den startades av piratpartiet

  11. En Annan Marcus

    håller med ovanstående. Oxens förslag låter utmärkt. Nu har jag avslutat mitt paypal-konto. Har inget Mastercard som jag kan säga upp.
    Det ska bli spännande att se hur den brittiska domstolen gör med Asange.

  12. Oxen

    Nu har VISA också börjat spärra betalningar till wikileaks (2.07 PM).

    http://www.guardian.co.uk/news/blog/2010/dec/07/wikileaks-us-embassy-cables-live-updates

    Man börjar nästan misstänka att wikileaks har hamnat på någon terror-lista och automatiskt spärras av alla…

    1. Don Kongo

      Oh for fuck’s sake… är det bara kontanter kvar snart?

      1. Rick Falkvinge

        Brevlådan stängs, så kontanter i brev är också borta. Men det kommer nya vägar inom kort, det är jag säker på. Svärmen kommer inte att låta det här passera.

      2. Fredrik

        Tydligen går det fortfarande bra att använda master card och PayPal för att donera till Ku Klux Klan…http://bit.ly/h1QIkv

  13. erik

    skulle också donera om det gick genom piratpartiet.

  14. Mikael

    Klart att banksystemet börjar göra livet surt för Julian. Betänk att han gick ut med att han skulle släppa information om banksystemet lagom till jul.

  15. iFFTic

    PayPal uppsagt! Förespråkar också ett konto eller fond genom PiratPartiet om de kan “garantera” att WikiLeaks kommer åt dem.

  16. Oxen

    Har mailat förslaget till donationsansvarig för Partiet så ni behöver inte göra samma sak…

  17. Putte

    Här är en informativ bloggpost om Assange och de svenska manshatande radikalfeminister han hade sex med:

    http://omvarldanalys.blogspot.com/2010/12/hela-historien-om-valdtakterna-och-cia.html

  18. Kevin

    Tack Putte för den där länken, mycket bra information om anklagelserna mot Assange, undrar varför inte media skriver och gräver lika bra som dessa bloggare

    http://omvarldanalys.blogspot.com/2010/12/hela-historien-om-valdtakterna-och-cia.html

  19. Oxen

    De exakta anklagelserna finns på guardians blog (3:45 PM):
    http://www.guardian.co.uk/news/blog/2010/dec/07/wikileaks-us-embassy-cables-live-updates

  20. Calandrella

    Och USA har ju nu SWIFT-avtalet att använda, om Wikileaks verkligen skulle terrorstämplas. Smart EU! Jättesmart! Verkligen!

    http://calandrella.wordpress.com/2010/12/02/wikileaks-donatorer-kan-terrorstamplas-pga-swift/

  21. ANNM

    Jag har också sagt upp mitt PayPal-konto. Jag har visserligen inte använt det på tre år så det var ren tur att jag hade det kvar och fick ett tillfälle att skriva ett surt meddelande under “Annan orsak” i uppsägningsformuläret.

  22. Carl

    Personligen ser jag denne misstänkte våldtäktsman som en allmän samhällsfarlig person, förstår inte alls varför just ni hyllar honom. resten av oss i Sverige skulle inte alls ha något emot att han ägnade sig åt något nyttigt och lät diplomater sköta sitt jobb, oavsett hur det går till.

    Vad får bra kan komma ur att han avslöjar personliga mail? Om någon läckte ut Ricks privata mail och hans webbesök skulle det allt bli hus i helvete, men er integritet gäller bara om ni själva drar vinning av det.

    1. Magnus

      Läs:

      http://omvarldanalys.blogspot.com/2010/12/hela-historien-om-valdtakterna-och-cia.html (artikel med källhänvsningar på allt)

      Alltså, han är inte ens anklagad för våldäckt.

      För övrigt tror jag att Rick hade accepterat publikation av hans göromål i tjänsten om PP hade blivit invalda i riksdagen. Makten skall vara transparent, inte medborgaren. Alla samhällen där det motsatta varit sant, är samhällen som även du skulle avsky.

    2. Scary Devil Monastery

      Han har inte avslöjat ett enda personligt mail. Han har avslöjat officiella statliga handlingar. Tillåt mig upplysa dig om hur det står till: Staten skall vara transparent. Medborgaren inte.

      1. Carl

        Så du menar att det ska gå att läsa alla mejl mellan Fredrik och Filippa? Eller alla mejl mellan delvis statliga Nordea och deras affärskontakter? Om jag kräver att få läsa alla privata mejl från ledande (nåja) Piratpartister, är det också fel?

      2. läsförståelse 101

        @ Carl

        Har du lässvårigheter eller försöker du medvetet vrida på vad folk säger? Läs igen….

      3. Scary Devil Monastery

        Om Fredrik i egenskap av statsminister skickar mail till Filippa så är det en statshandling då en tjänsteman å yrkets vägnar kontaktar en annan.
        Han får göra precis som alla andra med sunt förnuft och undvika bruka statens resurser och intranät för personlig kommunikation helt enkelt. Vilket brukar vara godtagen kutym på vilket företag eller kontor som helst.

        Nordea är ett företag och underligger bankhemlighet.

        Ärligt talat. Gack och läs på om skillnaden mellan statlig transparens och personlig integritet. Medborgare har alltid accepterats ha ett grundläggande skydd i sin privata korrespondens. Som grundläge.

        Staten skall ha som grundläge att det skyddet inte finns. Det är därför som Svea Rike sedan rätt lång tid tillbaka godtagit att tidningar får lov att existera, avslöja misshälligheter, ägna sig åt granskande journalistik och använder sig av källskydd.

        Det här borde du ha lärt dig i samhällskunskapen, åk 9. Har du glömt det, medvetet förträngt det eller bara sovit på lektionerna?

  23. Mollemand

    Does Flattr donations to wikileaks still work, or are they paying on the frozen Swiss account?

    I have a flatter subscription on wikileaks o_O

  24. Matte

    Jag vill donera till wikileaks men känner en rädsla för att usa kan spåra transaktionerna! Är rädslan obefogad? Skulle kännas mycket bättre att kunna donera till PP som i sin tur donerar till wikileaks!

  25. Mollemand

    BTW: Thanks Rick, for the rapport on the InfoWar 1.0

  26. Mollemand

    @Matte:

    Flattr should be safe for you 😉

  27. Tommy

    Ja, jag donerar utan tvekan om PP kan upprätta någon bra metod, alternativt gå i god för en annans sådan.
    I am Wikileaks.

  28. Infokrigaren

    Det är dessa attacker som USA och Europeiska myndigheter över sig inför, speciellt USA, dom har hela avdelningar som är till för att attackera webbsidor och servrar som har alternativ och ifrågasättande information..

    Infokrig är precis vad vi befinner oss i och när inte staters propaganda duger åt folket så attackeras alla alternativa nyhetssidor och servrar..

  29. Mikael

    Och någon är på ett riktigt gigantiskt skämthumör. Vad är detta?

    http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2010/12/152465.htm

    Fascinerande…

  30. Putte

    När/om Assange väl kommer Sverige bör han söka asyl. Det borde finnas flera grunder för en ansökan i landet med en av världens mest generösa asylpolitik: “välgrundad fruktan för sitt liv”, “riskerar förföljelse” osv.

    (Annars kan väl någon anställda honom så att han kan söka som arbetskraftsinvandrare. Något IT-företag borde väl kunna anställa honom något halvår så att han kan fixa sitt PUT.)

  31. E.

    Hur stor del av alla transaktioner som görs av privatpersoner i Sverige idag hanteras av VISA och MasterCard? Jag är nyfiken. Nån som vet?

    1. Scary Devil Monastery

      Standard Swedbank-kort eller Nordea är kopplat till VISA. Bland annat. You do the math.

    2. och

      Kreditkorten (med riktig kredit) från Swedbank är Mastercard.

  32. Thomas

    Något nytt för WikiLeaks att gräva i 😉

  33. Grubb

    Minst sagt fånig att kalla detta det första infokriget, eftersom det redan förekommit 10000-tals infokrig genom tiderna både på nätet och IRL…

    1. Scary Devil Monastery

      Det är faktiskt en av de första riktigt vettiga kommentarerna från dig jag sett hittills. EFF’s grundare borde haft i åtanke…tja, mer eller mindre samtliga europeiska kungar, Sokrates giftbägare, hela kalla kriget, med mera med mera…

      Man kan däremot konstatera att vi sedan Vietnamkriget inte har sett likadana övergrepp av statsmakt mot fri press i ett västland. Vi har kanske blivit bortskämda i tron att maktövergrepp av staten hade dött ut när socialismen gick under marken i och med att DDR och sovjet föll.

      Men inget nytt under solen. Så snart medborgaren blir för informerad så dras samma gamla visa upp igen.

    2. och

      Det var allt du hade att komma med?

    3. och

      @ Grubb

      Det var allt du hade att komma med?

  34. Cablegate 2 « Arkeoblog

    […] under söndagen. Det är extra allvarligt eftersom PP är ett politiskt parti. Rick Falkvinge skriver på sin blogg att attackerna kan ha kommit från USA och i så fall är det en ren krigshandling. Främmande makt […]

  35. Krille
  36. Göran

    efter att ha läst detta http://omvarldanalys.blogspot.com/2010/12/hela-historien-om-valdtakterna-och-cia.html som en annan postat här så kan det inte bli mer klart att Julian är utsatt för en komplott

    1. Scary Devil Monastery

      Knappast.

      Assange betedde sig ovist och chauvinistiskt. Kvinnorna han gjorde det med visade sig i sin tur vara lika stora skitstövlar som han i det fallet. En av dem skrev ju till och med en sjustegslista för hämnd där det gällde otrohet.

      CIA och amerikanska UD har bara varit opportunister som hoppats och bett på ett dylikt tillfälle.

  37. Elias.L

    SMÖR KAMPANJ SÅKLART

  38. Ghost

    Rena tramset bland folk som ser spöken överallt.Väx upp och skaffa er ett riktigt arbete istället för att hänga på nätet varenda minut och få tomtar på loftet.Har väl alltid funnits fjollor på detta Internet som både förstört och byggt upp.Nu finns det en tredje grupp, hjälp vi är attackerade av främmande makt ha ha ha …. 🙂

    1. Scary Devil Monastery

      När hundratals experter inom IT, många av vilka betraktade som grundarna av internet, och samtliga som uppbär skrattretande hög lön för sin kompetens börjar skriva massinsändare till regeringar om dessa faror så sitter vi snarare i sitsen att det är just de som kan och vet som varnar.

      Jag anser personligen att det är bättre att bilda sig en uppfattning på det experterna säger – i stället för på en lågpannad åsikt uppenbarligen skriven av någon som knappt verkar kunna stava ordet “internet”.

  39. Mr. T.

    Ghost, när du väl inser hur allvarligt hotad dina egna friheter och rättigheter är så kommer du att bli rädd, det kanske oxo är anledningen till varför du vägrar att inse detta faktum, rent ut sagt ignorant!

    Så när majoriteten vl står där och håller med dom som varnat om denna repressiva utveckling, vad ska du säga då? Ska du då fortfarande stå och påstå att vi alla har tomtar på loftet?

Comments are closed.

arrow