De senaste 30 dagarnas medlemskurva. Titta på medlemstillströmningen när Ipred tog effekt den 1 april, då vi fick en enorm tillströmning — tusen medlemmar på tre dagar.
Om kurvan nu kommer att ha en liknande form, så innebär det åtskilliga tusen nya pirater som har valt att bygga framtiden. Det är underbara nyheter. Välkomna, allihop, alla aktivister, alla medlemmar, alla funktionärer. Nu bygger vi om världen för en ny generation. En ny generation av medborgare, en ny generation av industrier, och en ny generation av samhällsdeltagande.
Vertikalitet subst. grafisk form som kännetecknar en stark folkrörelse precis innan den tar sig in i Europaparlamentet.
Valurnorna öppnar om 33 dagar.
Pingat på Intressant. Andra bloggar om piratpartiet
Underbart.. helt enkelt underbart!
snart börjar jag grina
*går ut och delar ut flyers istället*
På mitt jobb diskuterades det flitigt efter domen kom idag. Ihop med Ipred, Acta och Telekompaket i EU så verkar detta satt fart på folk. Det var minst 6 stycken som sa att de nu var säkra på att de skulle rösta på Piratpartiet i EU valet.
Tror nog att medlemstillströmmningen bara är toppen på isberget. Det finns många fler som kommer rösta för privatliv och integritet i EU valet…
Härligt att bli kallad medborgare, Rick! För de andra partierna är man bara en väljare…
Nu tar vi de jävlarna! Fan vad gött.
30% tillväxt på en dag.
Vi behöver flera rättegångar…
Kan inte första IPRED fallet komma igång också?
Dvs att personen bakom IP 77.53.104.102 lämnas ut.
Kul att se! Samtidigt blir jag orolig som fan när jag ser en sådan här ökning att det ska vara någon som knåpat ihop ett script eller någonting liknande och att det där inte är faktiska medlemmar. Skulle bli ett jävla liv då.
Undrar hur nöjda mediamaffien är över att varje sak dom gör resulterar i ett allt massivare stöd för piratpartiet ? 🙂
Fast ingen kommer ju att ta dessa siffror på allvar innan det blir en skräll i ett rikigt val… ..som det av en ren händelse är snart 🙂
Jag blir faktiskt lite misstänksam över ökningen, skulle gärna vilja ha någon form att försäkran, som att några aktiva kontaktar ett antal nyregistrerade personer slumpvis och ser så att de verkligen har gått med.
Jag vill gå och rösta nu! 🙂
Minns inte hur det var när jag gick med 2006, men kanske borde det finnas (om det inte finns) nåt typ av mail verifiering som måste verifieras inom x antal dagar för att medlemskapet ska bli giltigt, åt andra sidan, kanske person som är totalt otekniska inte har en epostadress, eller vet hur man skaffar en, kanske liten risk iofs.
@Sven, Anders: Information om varje ny medlem skickas till funktionärer på kommun-, distrikts- och riksnivå. Vi lär oss känna igen vad som är riktigt och inte. Småsaker. Som att folk skriver “hotmail,com” (kommat) i email så att det blir en massa fel och att man får gå in och ändra.
Varje ny medlem ses av ungefär 20 personer. Är det något som är felaktigt, så upptäcks det.
Dessutom kontaktas ett par slumpmässigt för att vi vill fråga om de vill aktivera sig.
Gillar hur dina grafer blir outdated direkt. 😀
Linjär analys av kurvorna juni 2006, apr 2009 kanske ger en ledtråd. Om vi får 5000 idag så kan det komma 2000 både lördag och söndag. Sedan minskar till 1000 nya per dag nästa vecka.
Smaka: minskar till 1000 nya per dag 🙂
Ni får min röst i EU-valet. Som ett litet “fuck you” skrev jag också en variant av den klassiska Hacker’s Manifesto:
http://facadeposse.blogspot.com/2009/04/internet-activists-manifesto.html
Daniel Ms senaste bloggpost: The Internet Activist’s Manifesto
När kommer pressmeddelande om att pp gått om fp, och att up gått om muf? Skulle väl också sitta fint med ett medlemsbrev ikväll eller imorgon förmiddag med lite peptalk inför demonstrationerna?
Hur många röster krävs det ungefär för att ta ett mandat i eu-valet? Det är ju inte så många som röstar men det krävs väl ändå en bra bit över 100000 röster. Har någon koll på det?
@Linus – http://press.piratpartiet.se/2009/04/17/internet-kokar-piratpartiet-har-nu-fler-medlemmar-an-fp/
@Linus: Det förra är redan skickat, se press.piratpartiet.se. Det senare kommer när UP gått om MUF, vilket borde vara… *tittar på klockan* snart.
Mycket bra fråga, Nick. Har kanske Rick svaret på den? Blev rätt nyfiken själv.
Hur många ickemedlemmar tror du kommer att rösta på er? Jag tror på en faktor max 3, dvs om ni har 20,000 medlemmar så får ni ej fler än 60,000 röster.
Innan jag blir totalt hatbombad av dina hangarounds så vill jag återigen påpeka att jag håller med er i de frågor ni driver – men det räcker inte för mig. Det finns andra frågor som är viktigare.
MrArbocs senaste bloggpost: Helt sjukt!
Nick, Predabot: 200 000 har jag för mig att jag har hört någonstans, men jag lovar inget… 🙂
Dags att räkna lite!
I förra EU-valet hade Sverige ett valdeltagande på 37,8% (vi avrundar till 38%).
I förra riksdagsvalet hade Sverige runt 6,9 miljoner röstberättigade väljare. Låt oss för enkelhets skull avrunda detta till 7 miljoner.
Om valdeltagandet ligger på samma nivå i år betyder det att runt 2,66 miljoner svenskar kommer att rösta i årets EU-val.
Förra EU-valet behövdes 2,6% av rösterna i Sverige för att få ett mandat. Om samma sak gäller i år kommer det alltså behövas 67600 röster för att ta ett mandat.
Piratpartiet fick i förra riksdagsvalet 34918 röster, detta på ett bra mycket lägre medlemsantal. Nog ska vi kunna skrapa ihop dubbla den siffran till årets val!
Såvida jag räknat rätt förstås… 😉
I förra EU-valet var det ett valdeltagande på 37,9%. I år är vi 7 017 479 röstberättigade (baserat på 1 mars). Om valdeltagandet är detsamma betyder det ungefär 2,7 miljoner röstande (mer exakt än så känns fånigt med tanke på antagandens osäkerhet).
Exakt hur många som krävs för att få en plats är osäkert – det finns en 4%-spärr precis som i riksdagsvalet (vilket med siffrorna ovan skulle bli drygt 100 000 röster), men eftersom det bara finns 18 svenska platser i EU-parlamentet så är det inte en garanti att man kommer in bara för att man får 4%, det beror på hur det avrundas och så. Förra valet var det minsta partiet som kom in KD, med 5,7%/140 000 röster. Då hade Sverige dock 19 mandat, nu får vi bara 18.
Två mandat skall det väl bli — 250 000 röster.
Attans! Robin var snabbare… men han missade å andra sidan 4%-spärren.
Gratulerar till medlemsutvecklingen! Men det behövs lite analyser av domen också, inte bara firande. Men det förutsätter naturligtvis att du kan läsa den, och det förutsätter att mediastormen bedarrar lite.
Hoppas du har gott om kofein 🙂
Vet någon om dommen finns på nätet än?
RedLibs senaste bloggpost: Nytt rekord i politiskt domslut?
vilket jag också gjorde… Får lära mig göra bättre faktakoll nästa gång.
Är det någon som vet hur många procent som krävs för att knipa ettav Sveriges mandat? Allt jag vet är att det inte är mer än 5% (så i runda slängar max 130 000 röster).
heh, fan att det inte är realtidsuppdaterat 😉
Staffan: Jämkade uddatalsmetoden innebär att partiernas röstetal divideras med 1,4 innan mandaträkningen påbörjas. (med 3, 5, 7, 9 etc)
Det vill säga att få avrundat uppåt till ett mandat krävs 0,5*1,4 = 0,7 mandat. Det vill säga 100% / 18 mandat * 0,7 mandat = 3,89%. 4% lär då räcka.
Som sagt, det går inte att säga klart hur många procent som krävs, eftersom 4%-spärren inte nödvändigtvis räcker till i sig. För att beräkna mandatfördelning använder man en metod som fungerar så här (från http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/mandatfordelning/index.html):
Börja med att dela alla partiers röstetal med 1,4 för att få ett s k jämförelsetal. Den som har högst jämförelsetal får ett mandat. Varje gång ett parti tilldelas ett mandat räknas ett nytt jämförelsetal för partiet ut som är röstetal/(2*antalmandat+1), d v s /3, /5, /7, o s v. Detta pågår tills alla 18 mandaten är utdelade.
Men 5,55% (d v s 1/18) borde vara garanterat en plats i alla fall, d v s ca 150 000 röster.
Dock har jag för mig att till EU-valet så är det så att alla som kommer över 4% får ett mandat oavsett (såtillvida det inte kommer in fler partier än vad det finns mandat). Kan ha missuppfattat någonstans dock. Det är ju inte direkt samma regler som gäller till riksdag som till EU-parlamentet.
Jespers senaste bloggpost: TPB domslut
[…] nytt ord har uppstått under dagen. Rick Falkvinge skriver in det i Internetska Akademiens Ordlista, som har lite fler än arton stolar. Vertikalitet subst. […]
Det är mycket möjligt, men jag såg inget om det på http://www.val.se i alla fall.
@Sven, Anders: Det är ju alltid en liten möjlighet att det blir nått fel. Det viktiga är att det är bättre eller lika säkert som de andra partiernas medlemslistor. Då går det att jämföra siffrorna. 🙂
19k… NU!
Nu gäller det bara att vi medlemmar ligger i och rekryterar medlemmar så kommer vi verkligen bli en kraft att räkna med. Eu- valet kommer att bli spännande…
Andreas Hämäläinens senaste bloggpost: Min musiksmak har blivit försörd, nu har jag börjat gilla techno också….
Är det möjligen inlärningskurvan för gammeletablisemanget vi ser här?
Jag tror inte att det går så lätt för piratpartiet att ta sig in i EU-parlamentet. Men, snart kommer vi få se hur långt dessa frågor räcker hos väljarkåren.
Kent Perssons senaste bloggpost: Men hallååå, kan man verkligen bli förvånad?
Nu är det dags att ställa operatörerna mot väggen!
http://www.integrity.st/contact.php
Jag är förvånad, men glad.
kul! känns som domen blev till något bra.
tänkte lite: 1. en insamling till annons i annat medium än nätet? skulle troligen betala sig i väljare hos folk med samma tankar men med begränsad internetvana. 2. en svart lista med musikartister knutna till “bolagen” som tror dom kan styra samhället, så gemene pirat vet vilka skivor han inte ska betala för.(ink dem som visat sig vara lakejer till industrin)
vore fint tycker jag
LEVE SVERIGE
@ Fredrik 21:58
Byt till Bahnhof så slipper du bekymra dig om det.
För övrigt är jag jätteglad för PP:s skull. Min röst är er i EU-valet och i alla andra val med för den delen. Hoppas bara att alla ser till att rösta den 7 Juni, och röstar rätt, och inte ligger hemma på sofflocket.
[…] piratpartiets medlemstillströmning fortsätter med oförminskad styrka. Helt galet! […]
http://www.sr.se/halland/nyheter/artikel.asp?artikel=2775008
Som liberal är jag starkt emot många av piratpartiets programpunkter (exempelvis statlig reglering av användandet av DRM). Dock är ni det enda partiet som idag har någon kredibilitet i integritetsfrågor och det börjar bli kris på den fronten. PP kommer av den anledningen få min röst i EU-valet.
Jag håller med dig Lucas, DRM-förbudet är lite väl konstigt. En symbolisk handling kanske? Det känns iaf inte helt seriöst. Om kunden är med på att det är DRM, why not?
I vilket fall som hellst skulle det ju vara helt fel att ändra något såhär nära valet, min röst är säkrad. Det är ju trots allt bara en detalj. 🙂
Ni ungdomar gör er själva en otjänst. Detta handlar om stöld och inget annat. Någon som känner till meningen “Du skall icke stjäla”?
Inger Johansson (Kd)s senaste bloggpost: Be en bön för Kristdemokraten Ella Bohlin och de förledda barnen
Någon som känner till budskapet “du skall kopiera”?
Har för mig att Jesus gjorde en himla massa mat av lite fisk och bröd han hade!
Sharing is caring!
@Inger Johansson:
Det där ska du säga till Bonus-tjuvarna i näringslivet:
– Percy Barnevik som “stal” nästan 1 miljard!
– AMF:s förra VD Christer Elmehagen
– Wanja Lundby-Wedin som sitter i så många styrelser så hon inte hinner läsa protokollen ens!
och så vidare…
… och så vidare…
Nämnde du “stöld”?
vad tjafsar du om för nåt? ungdomar som har hämtat en enda låt? Eller ingen alls…
Inger – vem äger copyrighten till Bibeln? Är det Gud? Jag är tyvärr dåligt påläst på Bibeln, så du får gärna berätta mer om vad som står om copyright och upphovsrätt (som faktiskt skiljer sig från äganderätt) i Bibeln?
Samis senaste bloggpost: Klart han ska ha sparken
@Inger Johansson (Kd)
“Ni ungdomar”?? Så många år äldre än mig är du nog inte, Inger. Trevligt att bli kallad ungdom – det var ju ett antal decennier sedan.
Men jag inser att du inte kan förstå skillnaden på stöld och kopiering. Någon som på fullt allvar är kreationist och häcklar vetenskapen, har förstås svårt att ta till sig kunskap.
Då miljöpartiet har 9110 medlemmar och vänsterpartiet har 10700 medlemmar så innebär detta att:
Piratpartiet nu har fler medlemmar än MP+VP TILLSAMMANS!
Piratpartiet är nu större än dessa två riksdagspartier tillsammans!
Kom igen nu, ni fattar väl att “Inger Johansson (Kd)” är fake?
Lars – jag är starkt misstänksam om det, för hennes hemsida är antingen väldigt underhållande eller skrämmande. Men det skadar att inte svara, ifall det inte är fake 😉 Vem vet, någon lättpåverkad ungdom kan ju ta hennes inlägg på allvar.
Samis senaste bloggpost: Klart han ska ha sparken
Any minute now… Kommer ni att passera 20,000!
[…] har mer än 9.200 medlemmar mot närmaste konkurrenten Moderata Ungdomsförbundet med 9.153. Även Piratpartiet ökar dramatiskt och har nu fler medlemmar än Folkpartiet. På sju timmar fick partiet mer än […]
[…] Föga förvånande har PP blivit landets femte största parti, med en (i skrivande stund) 19600 medlemmar, en ökning runt fyra tusen medlemmar på 12 timmar. Det har ju inte heller gått dåligt sedan jul direkt. Tyvärr är det rätt självklart som en reaktion till införandet av FRA-lagen, IPRED, datalagringsdirektivet men tyvärr behövs det. Uppenbarligen tycker iaf nitton tusen människor det. Så klart ska vi inte heller glömma att Ung Pirat nu är Sveriges största ungdomsförbund. Av någon anledning vill den jävla journalisten också antyda att det är mycket enklare att bli medlem på Ung Pirat än andra ungdomsförbund, något Rick undersökte närmare för en månad sen. Jävla hycklande journalist. […]
20 000 medlemmar… om varje medlem får 10 pers att rösta så räcker det för att vi ska komma in i riksdagen! (jämför det med t.ex. socialdemokraterna som har ca 20 röster per medlem eller kristdemokraterna som har 15 röster per medlem)
KD medlemmar gör alla en otjänst genom att de blott existerar.
Tack Inger Johansson för dagens enda skratt hittills. Just när allt känns mörkrast – då kommer fram en KD för att göra världen till en enda platt pannkaka. Inger Johansson: politikens egna Ronald McDonald.
DÄR SATT DEN !
Vi är nu över 20.000 medlemmar i Piratpartiet!
Ingen kan nu förneka att Piratpartiet är en folkrörelse!
@Tjortu: Instämmer.
Antingen är signaturen fejk (någon har roligt) eller så är det på allvar och därmed närmast skrattretande. Skall kanske tillägga att den enda bibel jag följer är The God Delusion. 😉
I övrigt: 5000 pers på drygt tolv timmar — fan vad härligt!!
narnigrins senaste bloggpost: For sale: Physical representations of culture
[…] för något gott med sig dock. Tittar man på Piratpartiets medlemsstatistik så kan man se ett närmast oändligt stort k-värde i grafen, tusentals nya medlemmar på en dag. Förhoppningsvis räcker detta för att Piratpartiet ska komma […]
http://jemla.se/files/mNL_n01o/20000p.gif
20 000 medlemmar kl 02:46:48! : D
Ett stort grattis till piratpartiet! 🙂
“Härligt att bli kallad medborgare, Rick! För de andra partierna är man bara en väljare”
För €U OCH de andra partierna är vi snarare “KONSUMENTER” någon som tar och kräver men aldrig ger, en pöbel en massa som måste födas och trixas med.
Som MEDBORGARE både ger jag och tar. Framför allt har jag ett ansvar, jag är delaktig. Inte bara en halvtimme en söndag vart fjärde år utan hela tiden, i folkbildning. Det är demokrati, Folket bygger landet.
Det absolut enda som får mig att tveka på att rösta på PP är dess nyliberala framtoning i alla andra frågor, synd….
Regbots rejoice!
[…] vilka får de sympatierna då? Jo, av den nya tidens politiker. Politiker utan intresse av politik, samhällsfrågor, värderingar eller […]
[…] Att göra som nöjesindustrin nu gör och kräva att Pirate Bay stängs är helt meningslöst och fel väg att gå. Bli bättre, erbjud något mer än vad Pirate Bay gör och ni blir vinnare. Igår fälldes de fyra männen som åtalades i Pirate Bay-rättegången och piratpartiet fick 5.000 nya medlemmar. […]
Inger Johansson (Kd) – dagens skratt.
[…] första förtvivlade vågen hände något i reaktionerna. Piraterna började dansa. Jag känner mig underbart kär! utropar Marcin. Isobel kontrar med Vi älskar fortfarande […]
mart skrev: “Det absolut enda som får mig att tveka på att rösta på PP är dess nyliberala framtoning i alla andra frågor, synd…”
Förstår inte alls vad du menar med det. Vill du utveckla? Andra frågor än vilka då?
PP:s politik omfamnar väl precis den typ av liberalism som kan förena vänster och höger och ta det bästa från vardera sidan.
Är det någon som kollat med Dagens Nyheter vilken PR-byrå som ligger bakom den där snabba partianslutningen? Någon måste väl BETALA folk för att engagera sig ??? (härligt att se kurvan!)
Oscar Swartzs senaste bloggpost: Pirate Bay: Anakatas kommentar till världen.
[…] som man kan se i kommentarerna så har Piratpartiet nu mer än tio gånger så mycket klick och Rick Falkvinge påpekar att hans parti under fredagen dessutom gick om Folkpartiet med ett par tusen medlemmar (20 […]
[…] Rick Falkvinges ord: “Det är 33 dagar kvar till […]
Tor:
Det finns ju en hel värld utanför de frågor som PP talar om.
Integritetsfrågan lär vara vår tids stora. Precis som Vietnamkrigets var föräldrarnas stora fråga. Men det är definitivt inte den viktigaste eller den enda viktiga.
Men problemet är ju vad en massa liberalar ska hitta på för dumheter när andra frågor tas upp.
Jag är helt med på det PP säger när det kommer till integritet. Men jag skulle aldrig ens överväga att lägga min röst på ett parti som framstår som så borgeligt. Jag har ju svårt att tro att min syn på fördelningspolitik skulle gynnas av det.
Men å andra sidan skulle jag ju aldrig överväga att rösta i eu-valet överhuvudtaget. Och i riksdagsvalet finns inga partier värda en röst så.. Får nöja mig med att rösta i gbg 🙂
Håkan Erikssons senaste bloggpost: Idiot blev tillsagd av vakter
[…] medlemsantal skjuter i höjden. Domen mot TPB har inneburit Piratpartiets mediala genombrott. Det är inte längre fråga om att […]
[…] skymt den viktigare frågan om upphovsrätten. Den måste lösas anser också många inklusive Svd. Piratpartiet är i medvind och hoppas på att komma in i EU […]
Håkan Eriksson,
PP har ju en tydlig strategi att inte ta ställning i klassiska höger/vänster-frågor. Partiet är ju så gott som tvunget att följa den strategin av ren självbevarelsedrift, så jag förstår inte vad du oroar dig för. Det finns ju dessutom många vänstermänniskor som stödjer piratpartiet. Nog måste även vänsterintellektuella immaterialrättsreformister och integritetsvärnare kunna kallas liberaler. Vi kan ju inte låta dagens folkparti svärta ned detta vackra ord. 🙂
Själv fick jag en helt ny respekt för vänsterpartiet efter FRA-debatten. Det är bättre att lägga misstänksamheten åt sidan att människor i båda blocken som delar idealet om ett fritt och öppet samhälle samarbetar.
@Håkan Eriksson:
Visa oss var vi hittar ärliga politiker utanför PP. De finns icke. Och Internet är just nu det viktigaste. Fattar du inte det så har du inte fattat mycket alls.
@Håkan Eriksson
Om du håller med PP i frågor om integritet osv. och du inte har tänkt rösta på något annat parti i EU-valet. Varför röstar du då inte på PP i EU-valet så att de åtminstone kan försöka stoppa integritetskränkande EU-påhitt.
Mycket av de senaste dumheterna har sitt ursprung från EU och de svenska politikerna skyller bekvämt det hela på EU och påstår att de är tvungna att stifta lagarna.
PP har ju faktiskt ända sedan starten faktiskt helt öppet sagt att de inte tänker blanda sig i klassiska höger/vänster-frågor, fördelningspolitik m.m.
Ja, Piratpartiet är faktiskt det enda parti som säger vad de gör, gör vad de säger, är helt öppna med sina planer, sina strategier, sina möten och sina värderingar.
Öppenhet och ärlighet har varit ledord ända från starten och det är mer än något annat Parti kan komma med.
Piratpartiet är det enda parti jag litar på. Angående liberala frågor osv. Jag kommer från vänsterkanten. Jag har inte märkt av att Piratpartiet tar ställning i några klassiska vänster-höger frågor. Jag är helt nöjd. Och även om de gjorde det skulle det vara fullkomligt irrelevant jämfört med de viktiga kärnfrågorna.
Minds senaste bloggpost: Rättssystemet är korrupt
@Tor:
Ja, men just där ligger problemet. Man behöver ta ställning, de viktigaste frågorna finns just där. Jag har nyfiket läst på om just detta då jag hade lite funderingar på vad partiet stod för i dessa frågor. Men är man läser att de helt enkelt skall agera medlöpare till sittande regering så gick det fetbort för mig.
Antingen medlöpare eller nyliberaler, förmodligen samma då nyliberal politik är det som förs. Det är enligt mig otäckt som sjutton.
@Jamba:
Du har naturligtvis en poäng. Men jag kommer inte rösta i eu-valet. Jag anser att detta bluffval bör bojkottas och har inga planer på att legitimera det med en röst.
@Rick:
Det finns lite här och var. Inte så många som man hade velat förstås 🙂
Integritet må vara vår tids stora kampfråga. Men att tro att det är det viktigaste blir ju direkt pinsamt. IPRed, FRA-lag och liknande är jävligt otäckt. Även om det inte är något direkt nytt. Historielösheten blir fånig, IB och säpo har spanat på oliktänkande sen andra världskriget, inget nytt under solen.
Oavsett det ska de naturligtvis bekämpas. Men viktigare frågor finns, om man nu ska gradera frågor på det sättet.
Hursomhelst, titta på skolan, titta på vården. Där har du viktiga frågor också serru.
Håkan Erikssons senaste bloggpost: Idiot blev tillsagd av vakter
@Mind:
De är säkert pålitliga. Iallafall så pålitliga som politiker är innan de får makt.
Men oavsett detta. Enligt partiet ska de ju inte ta ställning. Utan stödja sittande regering. Eller oppositionen om de vill samarbeta om PPs viktiga frågor.
Det innebär alltså att de om de suttit i riksdagen idag hade tänkt sig att rösta för att sälja ut statliga företag. Att rösta för friskolor och sådana dumheter. Att lägga en röst på ett sådant parti låter för mig helt orimligt (om mn inte är liberal villsäga, då är det självklart helt logiskt)
Håkan Erikssons senaste bloggpost: Idiot blev tillsagd av vakter
Hmmm, jag registrerade mig just som medlem och fick nu mitt välkomst-email. Problemet är att jag redan var medlem sen tidigare med samma personuppgifter.
Har min anmälan, trots välkomstmailet, inte gått igenom, eller görs ingen automatisk kontroll mot dubbelregistreringar?
Det här var mer än en gräsrotshändelse.
Jag tycker det är värt att tänka lite extra på hur fort den här tillströmning började. Det var inget mediauppbåd som hann göra reklam för initiativet att gå med i PP som protest mot domen. Det gick inte flera dagar under vilka bloggosfären och de fysiska sociala nätverken kunde sprida ordet och bilda opinion, till skillnad från FRA- och IPRED-debatterna. Nej, tillströmningen började praktiskt taget direkt efter att domen kunngjorts.
Slutsatsen jag drar är att folk redan på förhand kände till och funderade på PP, och att detta bara var droppen som fick bägaren att rinna över.
Både kritiker och partimedlemmar har länge pratat om osäkerheten på riktigt hur stor täckning PP har. Man känner till antalet medlemmar, men inte deras proportion till antalet väljare. Jag tycker den här statistiken visar på att PP har stort stöd bland folket, även utöver de engagerade kärnväljarna.
Den här tillströmningen var mer än en gräsrotsrörelse. Ingen pratade på bloggar och gammelmedia om hur man borde gå med i partiet om domen blir fällande, faktum är att ingen ens verkade räkna på att de skulle bli dömda. Inte heller i gammelmedia har det varit mycket prat sedan rättegången avslutades. Medlemsökningen var med andra ord något mycket mer fundamentalt än vad man kan frammana med att sprida ordet, det var en helt spontan manifestation av folks vrede och misstycke, något som hände helt utan någon förtidsplanering.
Du gör ett bra jobb Rick’
[…] har ytterliggare 4000 individer tagit ställning till och gått med. Ökningen har beskrivits som vertikal. Det är helt fantastiskt. Det är vackert. Och det sänder förhoppningsvis det tydligaste […]
[…] ställa sig vertikalt så vet jag att makthavarna får den där obehagskänslan i retur! 5000 nya medlemmar på en dag, det kallar jag en politisk […]
[…] Vi är nästan 9 000 nya pirater. När jag skriver detta passerar vi 24 000 medlemmar och det tickar på med flera nya i minuten trots att det är mitt i natten. Det är detta som Rick Falkvinge döpt till vertikalitet. […]
[…] jobb här är färdigt, jag känner att tiden är mogen att lämna över posten till min efterträdare, Judge […]
[…] händer väldigt intressanta saker när man har sådana vertikaliteter som t.ex. Oscar och Anna skriver om. Den serverpark som normalt hummar på ganska lugnt och fint […]
Tyckte du inte Rickard var tillräckligt coolt så du bytte?
Rick… TÖNT
Lena, Rickard är ett jättecoolt namn, det var ju därför han bytte till det. 😉
Att han sen oftast kallar sig för Rick är dels för att undvika sammanblandning med mitt namn och dels för att det helt enkelt är kortare och enklare. Du är kanske lika sned på alla Maria som kallar sig Mia, eller Lars som kallar sig Lasse?
Colldén, det görs ingen automatisk kontroll av det slaget du nämner, däremot kollas alla nya medlemmar manuellt av minst tre (och ibland uppåt tjugo) funktionärer på olika nivåer i organisationen. Är det en solklar dubbelregistrering tar vi bort det nyare medlemskapet, är det några tveksamheter tar vi kontakt med dig för att kolla.
Håkan, det intressanta är att många tidigare högerröstare kallar oss för anarkist-kommunister medan tidigare vänsterröstare kallar oss högerspöken. 🙂
Hela poängen med vår vågmästarpolitik är ju just att vi inte ska fastna i höger/vänsterfällan, utan att vi insett att även om skol- och vårdfrågorna är jätteviktiga så har vi dels ingen spetskompetens inom de områdena och dels är det rätt liten reell skillnad mellan de två blockens politik även på de områdena.
Snacka går ju, men det tänkte vi överlåta åt de som är proffs på det. Under tiden så bygger vi kunskapssamhället.
[…] Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Ett annat sätt att se det är att Piratpartiet fått fler medlemmar de senaste dygnen än Miljöpartiet har totalt. Eller varför inte ägna en tanke åt det faktum […]
Kd damen e ju helt fantastisk 🙂
Hon börjar med
Fyra ord: Kristen och ödmjuk men rättvis (det får jag till 5 ord :-))
Efter denna inledningen så är hennes sida inte så skoj längre mest skrämmande.
“Historien om Noa är viktig att lära barn i den åldern då de snart skall börja skolan. För, som vi alla vet, så är skolans undervisning under all kritik då den mest lär ut nonsens, som till exempel att jorden är flera miljoner år gammal och att dinosaurierna inte levde samtidigt som människan.”
“Om ni inte redan visste det så kan Gud bota alla sjukdomar om man bara är beredd att ta emot hans helande kraft. Läs vittnesbörd och förundras.
Tänk om fler kunde ta emot gåvan, då skulle våra sjukhus stå helt tomma. Gud är stor.
Ords 10:24
“Den ogudaktige drabbas av det han fruktar, vad de rättfärdiga begär blir dem givet.””
Sitter denna människan i riksdagen ? Isf är det väldigt skrämmande. Hon vill även inför ett blogg körkort
[…] “Numera använder man mobiltelefoner att surfa och chatta med. Ofta åker laptops fram när folk möts – det kan vara för att kolla var saker finns, se en rolig grej, skicka ett mail, informera sig i största allmänhet. Internet är där vi är – hela tiden. Vi är internet. […]
[…] så klart veckans snackis, utan tvivel, och det är så klart därför PiratPartiet fick ett rätt friskt uppsving av medlemmar. Sen kom en stor, av mig ogillad, kvällstidning och skrev om uppsvinget, vilket gjorde att det nu […]
[…] Piratpartiet växer så att det knakar. På söndagskvällen var de upp i över 30 000 medlemmar! På en månad har medlemsantalet ökat med mer än 100%! Till och med de större medierna börjar ana att Piratpartiet faktiskt kan komma in i […]
[…] slampa men om hon inte gör det betraktas hon som pryd och tråkig. Sedan Pirate Bay-domen kom har Piratpartiets medlemsantal ökat enormt. När Piratpartiet var ett litet parti kunde det betraktas som en liten klick med galna idéer. Man […]
[…] där väljarna verkar vara mindre benägna att satsa på oprövade alternativ. Dels så kom vertikaliteten efter 60% av undersökningsperioden, vilket innebär att PP-sympatierna är betydligt högre i […]
[…] De hade kanske inte hört talas om vertikaliteten. […]