Piratpartiet är idag det enda partiet med chans på riksdagen som kan kalla sig liberalt.
Det här är tredje delen i min serie om “därför ska man rösta pirat”. Här fokuserar jag på det principiella högerperspektivet. Fler delar:
- Ett kapitalistiskt perspektiv (28 juni)
- Ett solidariskt perspektiv (29 juni)
- Ett liberalt perspektiv (30 juni)
- Ett folkhemsperspektiv (31 juni)
Låt oss börja med att konstatera att statligt sanktionerade privata monopol inte har på en liberals världskarta att göra, så är vi av med patenten och (den kommersiella) upphovsrätten ur frågeställningen från början.
Vi kan samtidigt konstatera att varje liberal håller äganderättens fana högt. Det är ytterligare ett starkt skäl att förkasta de inskränkningar i både äganderätt och fri marknad som utgörs av upphovsrätter och patent. Nu vill Piratpartiet visserligen inte avveckla upphovsrätten helt, bara reducera den kraftigt i ett första steg, men de andra riksdagspartierna ställer sig helt okritiska till konceptet.
Med det ur vägen, så går vi i stället till varje liberals hjärta, nämligen medborgarrätter. Anledningen till att man ska rösta pirat illustreras då enklast av en passage ur det sjökort — alltså lista med sakpolitiska krav — som jag sitter och sammanställer just nu. Den passagen ser ut så här:
Riksdagen ska deklarera följande principer som sin mening:
- Sverige ska vara ett land där människor inte behöver ha identitetshandlingar med sig i vardagen.
- Man är alltid oskyldig till dess motsatsen bevisats i domstol.
- Inget straff utmäts före kraftvunnen dom.
- Gråstraff och skamstraff får inte existera, bara de straff som uttryckligen står i lagen.
- Alla har rätt att få reda på och bemöta en misstanke.
- En människa som inte är misstänkt för brott ska aldrig stå under övervakning.
- Ingen ska någonsin behöva bevisa sin oskuld.
- En dömd människa som fullgjort sitt straff är ånyo en helt oskyldig människa.
Samtliga dessa principer har idag upphört att gälla. Inget parti som sitter i dagens riksdagssjuklöver kommer att rösta för att återinföra någon av dessa principer då de är del av ett regeringsunderlag (och det är bara då deras röster betyder något). Några kommer att prata om vad de “vill”, i syfte att avsiktligt missleda folk att tro att det är samma sak som att de tänker rösta så, medan de istället kommer att rösta som S eller M vill.
Detta, ensamt, räcker för varje person som kallar sig liberal.
Därför ska man rösta pirat 2010 – ur ett liberalt perspektiv.
Imorgon: folkhemsperspektivet.
Pingat på Intressant. Andra bloggar om piratpartiet, val 2010, liberal, liberalt, liberalism
[…] 23:45 » Därför ska man rösta pirat – ur ett liberalt perspektiv […]
Mmm. Nu klappar mitt liberala hjärta lite extra, minsann. Om jag inte redan vore pirat skulle det där kunna få mig att byta parti. 😉
Alltså denna blogg är bäst men bilder får mig lite illamående, inget ont menat.
men dom är väl bara till för gammalmedia vana läsare som kan se reklam utan
att få utslag.
Jag ska banne mig klippa ur och spara alla fyra avsnitten och göra mig ett samlingsdokument!
Jag kan nästan inte hålla mig till den 31 Juni för att få sista delen!
Jag tänkte precis samma tanke som Hans J
🙂
Riktigt intressant att läsa ur de här olika perspektiven.
Personligen tycker jag att den här posten är mest angelägen… Trots att jag inte håller med precis hela piratpartiresonemanget om patenten.
(BTW: “deklerara” => “deklarera”)
1 Juli landar nog den sista på va? =) Annars får jag tacka för en bra post.
Hoppas några FPare “liberaler” råkar lalla in här och börjar fundera på vad de håller på med egentligen.
Gillar det du skrivit här, i princip. Om än 100%… Och visst vore det intressant med en grundligare genomgång.
Ändå värt för folk, som kallar sig liberala, att tänka till omkring.
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/07/liberala-piratideer.html
Hmm. Inte för att jag vill regna på paraden men har man inte glömt det absolut starkaste liberala argumentet.
“Min frihet skall vara så stor som möjligt såvida den inte inskränker någon annans motsvarande frihet”
Ur denna enkla sats kan man härleda många av piratpartiets grundläggande principer.
Håller med Lars-Erick, bra skrivet, men lite “tunnt”.
Jag håller med om att det är tunt — jag kunde skrivit precis hur mycket som helst på det liberala perspektivet (och det har jag gjort under åren också). Men jag försöker hålla respektive infallsvinkel kort och sammanfattad just nu.
Jo, jag vet. Jag kände kanske mest att det var väldigt lite om övervakning och det principiella motståndet som varje liberal bör känna för detta. Du tar bara upp det med vinklingen “oskyldig”, visserligen relevant, men inte riktigt fullständigt.’
En fungerande rättsstat är enormt viktig, men det är inte en av PP:s fokusområden (än i alla fall?), integritetsfrågan är det och det är i första hand därför jag som liberal sannolikt kommer rösta på PP (igen).
“Man är alltid oskyldig till dess motsatsen bevisats i domstol.”
“Ingen ska någonsin behöva bevisa sin oskuld.”
Låter som en dublett.
Mjo, men det är det inte. Den förra handlar om när någon ska klassas som skyldig. Den senare om hos vem bevisbördan ligger.
Rick förklarar här: http://rickfalkvinge.se/2010/06/23/och-nu-askbingo/#comment-47498
Liberalism är inte “principiell höger” eller höger på något sätt alls. De enda som hävdar det är gammaldags socialister och socialdemokrater som har svårt att tänka i mer än en dimension och därför kallar alla som inte är socialister för “höger”.
Lite komiskt, men jag måste få lägga in en reflektion. I Amerika klassas “liberal” av många som “left”. Är man nån slags “högerliberal” så är man så kallad “libertarian”. Säger nåt om vilka olika måttstockar man har i olika länder för att mäta på politiken. Europeer tycker att nästan allt i Amerika är ju tokhöger och amerikaner tycker att allt i Europa är kommunism typ… Ok lite hårddraget, men men.
Varför krockar upphovsrätten med äganderätten? Jag äger mitt verk, jag säljer det till dig med vissa, i köpeavtalet inskrivna begränsningar (“du får endast ta del av mitt verk på måndagar/i ditt hem/efter att ha kontaktat mig”), du accepterar dessa begränsningar iom att du köper. Om du sedan bryter mot dessa förbehåll, hur är det kompatibelt med äganderätten?
Den allmänna upphovsrätten är huvudsakligen dispositiv och tillämpas bara när inget specifikt avtal ingåtts. Jämför tex familjerätt som sambolag resp äktenskapsbalken.
Jag ogillar den här kommunistiska ådran i PP: ni låter som Lars Ohly när han ska förklara varför fotbollsspelare, men inte forskare, ska ha artistskatt – fotboll är roligt, forskning är tråkigt, tycker JAG, så därför ska de ha lägre skatt.
Privatisera upphovsrätten istället. Rent praktiskt görs detta genom att verk får digitala vattenstämplar som identifierar köparen. Om upphovsmannen (eller dennes ombud) senare upptäcker detta verk med vattenstämpel och att det använts på ett otillåtet sätt (tex laddats upp på TPB) får köparen betala skadestånd i enlighet med köpeavtalets bestämmelser om ersättning vid missbruk.
Poängen med denna lösning är att kontrollen görs i efterhand och att man inte behöver få ut folks personuppgifter från ISP:er etc. Dessutom är det fritt för konsumenten att avstå att handla om villkoren är alltför dåliga (i praktiken tror jag konkurrensen kommer leda till ett “race to bottom” i de allra flesta fall). Slutligen, den största fördelen av alla: köpare och säljare får komma överens på en fri marknad.
Jag håller med om att vattenstämpling kan vara en lösning. Men jag ser den helst för att bestämma problemet med “vem ska ha den ideella upphovsrätten”.
Så att folk kan få reda på vilka “skapare” de ska stödja om de gillar ett visst verk. Men min grundinställning är att när ett verk är skapat så har det sitt värde. Det allra mest effektiva ( att skapa mest värde för pengarna ) vore om själva skapandearbetet var finansierat och inte när/huruvida folk väljer att “ta del av” verket eller ej.
Skillnaden mellan de som väljer att stödja upphovsmän i deras framtida arbete och de som ej har råd eller ej väljer att stödja i framtida arbete är att de som betalar får makten att vara med och bestämma vad som kommer skapas i framtiden. Är man ej beredd att betala för arbetet så får man vara nöjd med det som andra betalar för eller det som vissa upphovsmän kanske finner glädje i att göra på sin fritid.
Om man skulle vattenstämpla verk så kommer detta system knäckas redan på dag 1 och allt som laddas upp på pirate bay kommer inte ha några vattenstämplar kvar. Detta är ett typiskt DRM-tänk som bara leder till att de som verkligen betalar för verket, får en sämre produkt än om man laddar ner från nätet. Det vill säga, vi har redan provat detta i form av olika DRM-lösningar och det hjälper inte någon. Snarare tvärtom. Dessutom, om någon stjäler ett verk som har din vattenstämpel och sedan sprider det, ska du bli skadeståndsskyldig då?
Nej, det finns ingen anledning att tro att det skulle bli så. Vattenstämplar används redan för bilder och det är *inte* knäckt. I själva verket måste man i princip förstöra bilden för att få bort stämpeln (Cap & Design gjorde ett test för säkert tio år sedan, även efter att ha faxat och sedan scannat in bilden igen kunde vattenstämpeln identifieras).
För övrigt skulle ju intresset för att knäcka vara mycket mindre när man frivilligt ingått ett avtal med vissa restriktioner.
@ lg
Upphovsrätten krockar med äganderätten av den enkla anledningen att den förra inskränker den senare. Upphovsrätten inskränker alltså äganderätten, som reglerar materiellt ägande. Du får helt enkelt inte längre göra vad du vill med de fysiska ting som du äger. Att ingå avtal med enskilda individer är något helt annat däremot, och dessa avtal gäller bara mellan avtalsparterna. Om du bryter mot ett avtal så är det ett avtalsbrott, och kan beivras som ett sådant. Frivilliga avtal är fullt kompatibla med äganderätten eftersom samtycke finns.
Vilken kommunistiska ådra? Den som värnar om människors frihet och äganderätt? Den är inte kommunistisk. Vill du utveckla resonemanget?
DRM är rent önsketänkade och kommer aldrig att fungera som det var tänkt. Hur hade du tänkt att ditt system skulle ha ens en gnutta chans att fungera för exempelvis musik och film? Så fort musiken och filmen kommer ut i de digitala distributionskanalerna blir det en omöjlighet för köparen att kunna hindra andra från att kopiera och sprida verken. Detta leder i sin tur till att ingen intelligent köpare någonsin skulle ingå i ett sådant avtal som de omöjligen kan klara av att följa, och i det läget har din utopi brakat ihop fullständigt.
Istället för att få ut folks personuppgifter från ISPs så måste man få ut personuppgifterna från något annat register. Detta leder ofrånkomligen till att man måste registrera varenda köpare. Hur många tror du skulle sluta handla musik och film och istället ladda ner detta illegalt när man inför legitimationskrav i butikerna? Alla dessa system som spottar konsumenterna i ansiktet kommer bara leda till ökad fildelning och mindre betalningsvilja. Sådana efterkonstruktioner kan inte rädda den omoderna upphovsrätten. Istället komplicerar de enbart människors liv och ger dem dyrare produkter.
Fri marknad, den var rolig.
Vattenstämplar är absolut inte ett alternativ. Vattenstämplar är långt värre än DRM. Läs mer varför på Christian Engströms blogg.
Det är ju precis det Engström invänder mot som är så bra. Ingå inte avtal där skadeståndskraven vid förlust av filen är höga. Det finns dessutom ingen poäng för mediebolagen att ha sådana avtal. Det räcker med att sätta ett tak på kanske 5000-10000:-. Ingen har lust att ådra sig flera tusen i skadestånd enbart för nöjet att sprida en film.
Jämför parkeringsböter som ligger på några hundralappar. De allra flesta har råd att betala dem men redan dessa låga belopp fungerar väldigt disciplinerande eftersom det är en helt onödig utgift.
Privatisera upphovsrätten och bejaka avtalsfriheten. Det du skriver ovan är inte det minsta liberalt. Jag är en av PP:s första/äldsta medlemmar men om ni inte respekterar frivilligt ingångna avtal kommer jag avsluta mitt medlemskap.
Tack för varningen Rick
Rick: Men då måste det vara klartext vad som filen innehåller. Det går ej i nätverk som OneSwarm och liknande. Eller så måste antipiraterna få rättigheter att fysiskt bryta sig in FÖRE misstanke om brott finns. Låter ju otroligt, men vem vet vad de kan lobba igenom :/
Krävs ej bevis varifrån filen delas? Jag menar… De kan visa att filen ursprungligen “köptes” av någon, men de kan ej visa att den personen tillgängliggjort den. Han kan ha fått den hackad eller oavsiktligt kopierad?
OneSwarm är en av dom farligaste nätverken för ger fejkad anonymitet.
På vilket sätt ger OneSwarm “fejkad” anonymitet? Efter vad jag har sett av designen så verkar systemet ungefär lika sunt som t.ex. TOR. Givet att man faktiskt slår på anonymitetsfunktionerna förstås.
Jo, detta är just varför jag gått från Alliansen till Piratpartiet. Det är helt sanslöst, att under loppet av några år har sådana grundlagsparagrafer som RF 2 kap 6 par och RF 2 kap 9 par gått från att vara självklarheter till att vara kuriosa för neoliberala freaks med “smutsigt mjöl i påsen”. Kanske den kombinerade osäkerheten av ökande terrorism och allt mer svårkontrollerad teknologi är det som får mainstreampolitikerna att löpa amok? Och så följer den långa svansen av icke-tänkande väljare efter? Själv gör jag det lilla jag kan för att stoppa utvecklingen. En eloge till er som gör mer än så!
[…] Ett liberalt perspektiv (30 juni) […]
[…] Varken kapitalist eller solidarisk? Liberal kanske? Här står det varför du ska rösta pirat. […]
[…] föreslår att alla liberaler röstar på Piratpartiet istället. Det är det liberalaste partiet i […]