Öppet brev till musikindustrin

På min engelska blogg skriver jag ett öppet brev till musikindustrin, efter att ha öppningstalat på en av deras större konferenser här i Storbritannien, vilket onekligen gav intressanta reaktioner.

Rick Falkvinge

Rick is the founder of the first Pirate Party and a low-altitude motorcycle pilot. He lives on Alexanderplatz in Berlin, Germany, roasts his own coffee, and as of right now (2019-2020) is taking a little break.

Discussion

1. Hans J

Just nu genomför Piratpartiet ett allmänt landsomfattande medlemsmöte. Samtidigt så hämtar partiet andan inför valrörelsen med slut den 19 september 2010.

Detta är ett val som måste ge Piratpartiet möjlighet att verka för ökat inflytande och respekt för medborgarna !

Studio ETT i Sveriges Radio 2009-10-20 :

Ett sju minuter och trettio sekunder (7:30) långt angeläget inslag om din medborgarrätt !

2. Picona

När får vi läsa ditt tal “Shelters or Windmills”?

3. Billy G

japp, och var är video feeden från ditt tal ? =)

4. Hans J

Så beslutades FRA-lagen i onsdags:

Nu ska du avlyssnas!

5. Webster

Herr Lustigkurre som ville bränna dig på bål missar en liten men viktig detalj. Straffet för ocker var hängning. Han hade bara fått en lite högre utsiktsplats över ditt bål om ni möttes på medeltiden, för det finns ingen chans att folk då skulle gå med på de genomfalska villkor som rättighetsjönsarna mutat till sig.

6. Rick

‘Medieval violence aside, it’s true that The Pirate Party’s policies do seem a little half-baked.’

Vilken idiot.

7. Rick

‘they haven’t thought much about how artists get paid’

Det är inte deras problem.

8. Rick

Vilka genier! LOL

9. Rick

Här var Martin Bryant’s hemsida.

10. Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-10-21

[…] Öppet brev till musikindustrin […]

11. Ilja

OMG! De vill fjutta eld på Rick! 🙁

12. ulf
  13. MrHama

reaktionerna hade varit mildare om de hade förstått att det fortfarande går att tjäna pengar även fast copyrighten har gått ur. Vad jag vet så upphör inte försäljningen bara för att en fiktiv tidperiod går ut. Ett enkelt exempel är alla 1800-talsböcker som jag läst och vars författare hade tjänat på mig om de fortfarande hade levat och även fast dem är i public domain.

14. Johan Tjäder

Det var en beskrivning exakt på pricken, utom möjligen att du är lagstiftare, men det kan ju ändras. 🙂

15. Josef Boberg

Om musikindustrin har jag själv tänkt och skrivit en del HÄR – och en annans blänkare om fildelningen förtjänster finns HÄRhälsar Josef 😉

16. amarante

Jag läste någonstans att du ska göra en sverigeturné i november. Behöver du en sovplats när du är i Skåne, delar jag gärna med mig av min säng.

17. amarante

PS. Denna gång med rätt bloggadress.

18. Tor

Oj, jag förstår inte varför jag inte har sett fler reaktioner på detta. Det var ett alldeles lysande tal som jag tycker förtjänas att lyftas fram. Mer sån’t!

Jag kan förstå några av “PP Supporter”s reservationer, men huvudpoängen som jag ser det är ändå synsättet att musikindustrin har två olika kunder. Det är ett mycket bra sätt att formulera det på som kan leda diskussionen framåt.

19. Postförskott

Apropå ingenting:
    Rick, du ondgjorde dig över SJs krav på legitimation för att åka tåg. Igår fick jag ett paket levererat mot postförskott men kunde tyvärr inte hämta det eftersom Postens ombud krävde legitimation (vilket jag inte ens har) för att lämna ut det.

Efter ett samtal med Posten fick jag veta att det rör sig om nya krav i år, med syftet att öka deras skydd mot bedrägerier. Damen på kundsjänst förklarade också att det inte heller finns något alternativ som möjliggör försändelser till oss som saknar legitimation eftersom avsändaren inte kan be att få slippa bedrägeriskyddet.

Nu är man väl inte särskilt anonym när man hämtar ut ett paket som är adresserat till ens bostad, men det känns rätt tråkigt att inte ens kunna *ta emot* paket från Posten bara för att jag saknar leg – något jag inte kunde föreställa mig skulle behövas vid postförskott eftersom betalning sker först vid uthämtning.

För min egen del blev det ett samtal till leverantören för att be om leverans via DHL. Länge leve den fria marknaden! 🙂

20. Fredrika

Sen när har Posten rätt att neka leverans av försändelser?

21. Rick

9 dagar sen senaste post. Hoppas han är OK.

Comments are closed.

arrow