Live: Fortsatt med Gottfrid

Åklagaren fortsätter.

– I januari 2005, förde du någon diskussion med Carl Lundström om att han skulle köpa in sig i Pirate Bay?

– Vi har ofta pratat med Lundström och försökt dra nytta av hans affärskunskaper.

– Mhm. Var det tal om att Lundström skulle köpa in sig i Pirate Bay?

– Det var en av många saker som aldrig blev något av. Lundström var väl framför allt intresserad av att köpa in sig i PRQ.

– Vad var driftskostnaden i maj 2005?

– Nu pratar du om specifika siffror för en specifik månad. Det har jag inget minne av.

– Om du slår upp det här mailet [sidnummer etc] från dig till Oded, så anges den här kostnaden under bills and expenses?

– Ja, men det är ju bara en av tre stora kostnadsposter. Jag vet inte vilka av de här som är inräknade.

– Vilka tre är det?

– Bandbredd, rackutrymme och hårdvarukostnader.

Peter Danowsky tar över.

– Om jag förstår det rätt, så räckte donationerna inte till för att möta efterfrågan, så nya servrar behövdes?

– Varför var det nödvändigt att utöka verksamheten och fortsätta verksamheten?

– Varför inte?

– Nä, men vad var drivkraften?

– Det är framför allt väldigt tekniskt intressant.

– Så det här att ni får in många användare som kan göra intrång i upphovsrättsintrång

– Vi jämförde tusen slumpmässiga torrents med tusen slumpmässiga klipp från YouTube. Av dessa var Pirate Bay den som hade mindre upphovsrättsskyddat material.

– Vem har gjort undersökningen?

– En antal friliggande personer.

– Hur vet man vad som är upphovsrättsskyddat?

– Det framgår av undersökningen som kommer att föredras.

– Vad minns du?

– Det är för komplicerat för att redogöra för i talande stund.

– Fredrik nämnde att klagomål på upphovsrättsintrång går till dig. Varför det?

– Förmodligen för att jag svarar på dem. Jag uttrycker mig bra i skrift.

– Och att håna och förlöjliga upphovsrättsinnehvare, ingår det i din uppgift?

– När de efter ett antal hundra mail fortfarande inte förstått vad saken gäller, så tröttnar man.

– Vore det inte enklare att svara artigt?

– Vi har inget ansvar för det som förmedlas. Vi svarar artigt först, att be dem kontakta dem som laddar upp, dem som . Vi är en ren förmedlingsttjänst.

– Det stör er inte att rättighetsinnehavare har invändningar mot er verksamhet?

[de slår upp ett mail]

– På ett mail här står det “DMCA Notice” i ärenderaden. Vad betyder det?

– Det är en hänvisning till en amerikansk lag som inte är tillämplig i Sverige.

– Hur vet du det?

– Jag vet vad lagen säger. Det är ett standardiserat klagomålsformulär enligt amerikansk rätt.

– Hur vet du att det är standardiserat? Är det för att ni tagit emot många sådana?

– Därför att jag kan såpass mycket amerikansk rätt.

De bläddrar till en sida med listningar över torrentfiler i klagomålet. Gottfrid påpekar att de inte kan

– En sådan här begäran föranledde inget annat än hån och åtlöje?

– De första hundra mailen påpekade vi att de skulle kontakta den som laddat upp. Sedan började vi lessna.

– Ni har alltså tagit emot flera hundra sådana här mail?

– Nu kan jag inte svara på om det är exakt hundra [som är brytpunkten], men i den storleksordningen.

Wadsted tar över.

– Jag har läst i pressen att du beskrivs som ett datorgeni. Hur skulle du själv beskriva din kompetens?

– Jag vet inte om det här är rätt ställe att posta mitt CV på? Frågan känns för värderingsmässig. Om du går in på specifika områden, så är det enklare.

– Är du bra på att skriva kod?

– Jag är bra på att skriva snabb och optimerad kod.

– Och HyperCube?

– (Gottfrid beskriver vad HyperCube gör, tekniskt.)

– Både Fredrik och du har beskrivit hur trafiken växte. Vad tror du det beror på?

– Vi var tidigt ute, och hade en stabil och bra tjänst.

– Fanns det några särskilda fördelar med den, för filmer, till exempel?

– Ja, BitTorrent-tekniken struntar ju i vad det är som överförs. Det viktiga med BitTorrent är att den koordinerar en stor mängd information mellan många olika användare.

– Så det är bättre om det är stora filer?

– Ja. I traditionella protokoll hämtar man allt från en enda plats; med BitTorrent sprider man ut belastningen.

– Har det någon betydelse för hastigheten?

– Ja, hastigheten ökar givetvis.

– Du sade tidigare att ni tar bort torrentfiler…

– Våra moderatorer tar bort torrentfiler.

– Det har förekommit diskussioner om barnpornografi. Har ni tagit bort barnpornografi?

– När vi sett sådant har vi anmält det till polisen, så får de göra en utredning. När polisen beordrat oss att ta bort det, så har vi gjort det.

– Hur är det med gamla torrentfiler?

– När en torrent är inaktiv, så rensas den ut efter ett antal veckor.

– Sedan tänkte jag att vi ska titta lite på bilaga 1-C, sidan 2…

Gottfrid slår ut med armarna. “Kan någon förse mig med bilagan i fråga?” En prydlig kostymklädd herre i tydlig kostrast mot Gottfrids ljusgråblå kofta kommer fram och lämnar en pärm. Tydligen syftar det på topp-100-listan över film.

– Ja, det här är ju alltså en automatiskt framställd lista.

– Så vad betyder det att man hamnar på topp-100?

– Jag vet inte, listan ser lite trasig ut… det är inte en topp-100 eftersom den inte är sorterad efter antal peers.

– Så det som polisen har tagit fram…

– Det här är inte en av våra topp-100-listor, så som den ser ut här.

– Du sade tidigare att du inte brydde dig om DMCA för att du hade studerat amerikansk rätt…

Domaren lackar ur ordentligt och ser riktigt, riktigt trött ut. “Sitt inte och diskutera med varandra om…” Wadsted har någon förklaring. Domaren ser inte särskilt nöjd ut med förklaringen.

G-1, sidan 58, försöker Gottfrid hitta till nu i en pärm.

– Ja, vad nu den berör Wadsted eftersom jag tvivlar på att Timothy B. Huckaby har…

Wadsted och domaren pratar i mun på varandra. “Vänta på en fråga”, säger domaren.

– Hur uppfattar du den här frågan med ärenderaden “Copyright claim?”, säger Wadsted.

– Det finns ju lite frågor längst ner i mailet men det är inte ett standardiserat “Safe Harbor” mail, nej.

Danowsky tar över igen. “Slå upp sidan 44.”

– Ligger de [sidorna] i ordning den här gången?, säger Gottfrid.

– Mot slutet, säger flera i salen.

– Från Tiamo, till Anakata. Alltså från Fredrik till dig. Stämmer det?

– Ja.

– Och vad i det här mailet har du skrivit?

– Ja… Fredrik har ju citerat på fel sätt. Så det är de två sista raderna utan hakar.

– Det vill säga, raderna “Är det verkligen så smart att skicka in de pengarna på ett svenskt konto?”. Vilka pengar avser du?

– Jag tror det rörde sig om pengar för datorer till Calle.

– Men det står alldeles ovanför att “The money for Calle should be put on” och så ett swiftkonto, i sammanhanget 8,5 procent. Vad är det här?

– Nu är det fortfarande en av tusentals transaktioner per månad. De enda pengar Calle har fått av oss är när vi köpte datorer av honom privat.

– Vad har 8,5 procent med det att göra?

– Det verkar vara två helt olika delar av mailet.

Gottfrids advokat tar vid.

– När det gäller det här Random Media och möjligtvis det här avtalet, ett av kanske fem-sex olika avtal i förundersökningen, hände det något med det?

– Nej, det var ett av många som aldrig blev av.

– Vem har författat texten till dessa utkast?

– Det är ett standardutkast som Oded och jag sedan har förändrat lite.

– Vi har ju den här handlingen som sent omsider kom in till processen, det är det tal av Fredrik Neij som skrevs av Piratbyrån. (En telefon ringer i publiken. Alla tittar på en man som i panik gräver i sina fickor.) Du har läst det här talet. Står du bakom detta? Tänker du på detta sätt?

– Nja. Jag håller delvis med om det som har skrivits, och framför allt vid det tillfället, alla var ganska upprörda då, men jag tänker inte så på en daglig basis.

– Om du hade fått reda på att detta inte var lagligt, hade du hållt på med detta då?

– Nej, då hade jag inte medverkat.

– Nu har vi lyssnat på en person som sagt att en juriststuderande hävdat att sajten var laglig. Har du pratat med någon annan som har övertygat dig oberoende av detta?

– Ja. Det finns ett antal prejudikat som gäller länkning, och det så kallade BBS-målet för ett antal år sedan.

– Och detta har alltså övertygat dig.

– Ja.

– Rent generellt, utan att gå in på kronor och ören, ge rätten en ungefärlig uppfattning om omslutning under den här perioden. Är det en miljon, tio miljoner?

– Om åklagaren hävdar att det är 1,2 miljoner så kan det vara en rimlig siffra.

– Oded Daniel och du har gjort olika affärer. Kan du berätta?

– Som Fredrik sade så har vi ett tjugotal olika projekt tillsammans, och han har även varit kund hos PRQ.

– Antalet olika affärer, är det mängden som gör att du inte kommer ihåg detaljer?

– Ja, det är ganska svårt när någon slänger upp en betalning i ansiktet på mig och frågar var den är för något, utan att jag får kontrollera med min bokföring.

– När blir, i dina egna ord, ett verk tillgängligt på Pirate Bay?

– Samtliga verk som lagts på Pirate Bay har ju i någon form redan varit tillgängligt för allmänheten.

– Har du själv lagt upp något?

– Jag har lagt upp torrents på Pirate Bay, men det har i samtliga fall varit icke spridningsbegränsat (bra formulering!) material.

– Kan moderatorer göra ändringar utan att det sanktioneras av dig?

– Ja.

– Och ni har inga underhandsmöten för att diskutera det här?

– Nej, det är en väldigt… platt organisation, som det heter.

– Har du under brottstiden haft någon uppfattning om fördelningen mellan skyddade verk och icke skyddade verk?

Fredrik Neijs advokat Nilsson tar vid.

– Om vi går till den här handlingen som vi kallar för “tal av Fredrik Neij”, hur var känslorna vid den tidpunkten?

– Nu var ju inte jag på plats eftersom jag hade jobbat tre dagar i sträck, man många var väldigt upprörda. Inte minst jag själv eftersom åklagaren hade burit iväg med hela företaget.

– Vem har skrivit talet?

– Tobias Andersson från Piratbyrån, har jag förstått.

– Inte Fredrik Neij?

– Nej, det syns väldigt tydligt på ordvalet att det inte är Fredrik.

– Det kan ha varit ett belopp i storleksordningen 1,2 miljoner som ni har fått in i reklamintäkter?

– Ja, det kan stämma.

– Om man då ska prata lite resultat och balans, vad har det funnits för utgifter under tiden?

– Bara servrarna som åklagarna tog var värda halva det beloppet, bland annat en switch för hundratusen.

– Är det korrekt att säga att intäkterna från reklamen äts upp av kostnaderna?

– Ja, till stor del.

– Vi har hört hur Fredrik har fokuserat på tekniken. Har han gjort något annat, till exempel formulerat brev till utomstående?

– Det skulle jag tvivla på, med tanke på Fredriks bristande litterära förmågor.

– Du pratar om torrentsajter som ett tomt blad, som användarna fyller på med material. Kan du utveckla det?

– Tja, den här finska är ju lite annorlunda än oss, till exempel, i det att de bara tillåter upphovsrättsskyddat material. Det gör inte vi, vi fokuserar inte på upphovsrättsskyddat material. Vi tillåter allt, vi gör ingen skillnad [utan låter användarna ta ansvar].

– Är det svårt att sätta upp en torrentsajt idag?

– Nej, det är standardiserad mjukvara som kommer med som standard i de flesta operativsystem idag.

– Vad skulle du själv säga om samarbete eller konkurrens mellan de större torrentsajterna?

– Det är ett ganska komplicerat nätverk av samarbete och konkurrens.

– Jag skulle inte säga att TPB stått för majoriteten i distributionen i något av fallen. Det går lika bra att hitta torrentfilerna på Google. Det är till och med så att man hittar betydligt fler på Google än på TPB.

Althin, Peters advokat, tar vid.

– Kan du namnge några andra sajter där man kan hitta samma torrentfiler som ingår i avtalet?

– Ja… Yahoo, Mininova.

– Det här avtalet som fanns som inte blev något av, det var alltså så att det helt enkelt så att det var ett intresse av många som rann ut i sanden?

– Ja.

– Så det som var uppräknat det som idé eller tanke kom aldrig att sättas i verket?

– Precis.

– Om du skulle beskriva Peter Sundes roll under den tiden, hur skulle du beskriva den?

– Ja, han kom ju in i den tiden när vi behövde ett ansikte utåt, och någon språkkunnig. Vare sig Fredrik eller jag gör sig särskilt bra i möblerade rum.

– Så vad blev hans uppgift?

– TV-intervjuer och så.

– Kontakt med media.

– Ja.

– Så om jag säger att han var Pirate Bays presstalesman så är det en korrekt beskrivning?

– Ja.

– Hade han någon annan roll under den här tiden?

– Det finns ju andra uppgifter som man kan göra om man är verbal och språkkunnig…

– Han hade inget med driften att göra?

– Nej.

– Finansieringen?

– Nej.

Lundströms advokat tar över.

– Var Lundström någonsin inblandad i driften av Pirate Bay?

– Nej.

– Åklagaren gör ju gällande att det skulle finnas ett övergripande samförstånd mellan Lundström om dig om driften av The Pirate Bay. Finns det något sådant?

– Nej, det enda som varit är att PRQ har köpt datorer och bandbredd av Rix Telecom.

– Och man kunde köpa datorer vid det här tillfället till bra pris från Rix Telecom?

– Ja.

– Den här städprocessen som tar bort inaktiva torrenter, kräver den att ni gör någonting?

– Nej, den körs automatiskt i bakgrunden hela tiden.

– När Danowsky sade att ni gett instruktioner till de upphovsrättsinnehavare som känner sig kränkta, har dessa instruktioner följts?

– Inte vad jag vet.

– Finns det sådana möjligheter?

– Ja.

– Har ni någon aning om varför de väljer att gå på er i stället?

– Jag har mina teorier, men det är inget konkret.

– Av de verk som åtalet gäller, har vi någon aning om hur många av verken som kommer från vanliga användare som har gått och köpt skivor och sedan lagt upp det på Pirate Bay [originalförlagor]?

– De ser typiskt ut som organiserad piratkopiering, från så kallade warezgrupper.

– Jag förstår inte.

– Det finns märken på torrenten som talar om vilken releasegrupp det kommer från, ungefär som en graffititag.

– Jag förstår. Så Pirate Bay är förmodligen inte det enda stället som dessa grupper har laddat upp torrenten till, det kan ha funnits på en miljon ställen tidigare?

– Ja.

Roswall tar över och ställer frågor om trackerstatistiken. Jag missade det exakta utbytet, men han försöker återigen få fram att statistiken visar att TPBs tracker använts.

Danowsky:

– De här särskilda grupperna för piratkopiering, och där du identifierade att det var sådana grupper det handlade om,

– Inte identifierat, men det ser ut så..

– …är det grupper som typiskt anlitar Pirate Bays tjänster? [notera ordvalet!]

– Nej, de avskyr typiskt Pirate Bay.

– Varför det?

– De vill hålla materialet inom en liten krets.

Danowsky pekar på ett avtal i bevismaterialet.

– Du sade tidigare att Oded och du tade ett standardavtal och ändrade texten. Så du har varit med och tagit fram texten här?

– Ja, det antar jag att jag har varit, och specifikt hur domänerna ska hanteras.

– Är det du som har skrivit i uppgifter om grundare?

– Nej.

– Vem gjorde det?

– Oded.

– Men du har ju varit med och skrivit det här avtalet?

– Ja, men det är ett av många avtal som aldrig blev av, och polisen råkade få med sig av en slump. Så det är faktiskt ganska irriterande att ni håller på att tjatar om det.

– Om vi går till sidan X i avtalet, så står det att man avsätter en viss andel för en host owner. Vem är det?

– Det vet jag inte. Det här är ett av många avtal. Jag har inte skrivit den här raden.

– Har du någon gissning?

– Det skulle kunna vara PRQ, till exempel, för hosting.

– Vad avser de 8,25% i capitalization under host owner?

– Spontant skulle jag gissa på att det är betalning till den som förser sajten med internetkapacitet, alltså PRQ.

– Ditt eget bolag?

– Ja.

– Att det sedan dyker upp samma siffra i ett sammanhang med Carl Lundströms pengar, på sidan 44, har du någon kommentar på det?

Lundströms advokat dyker in direkt: “Det är inte samma siffra. Den tidigare var 8,5%.”

– Inga fler frågor.

Wadsted:

– Har du sökt efter t.ex. en film på Google någon gång?

– Ja, senast i förrgår för att jämföra med resultaten från Pirate Bay. Det går lätt att söka så att man bara får fram torrentfiler.

– Men om man bara söker på filmtiteln?

– Oftast får man IMDB som första träff. Redan på första sidan brukar det dyka upp torrents.

– Från er sajt?

– Från många sajter, men vår är en av dem, vi har hög page rank, som Google kallar det.

– Vad kan det mer dyka upp? Recensioner, intervjuer med skådespelarna?

– Till exempel.

– Kan man utifrån länkarna på Google se om det är samma filer som ligger på Google som på Pirate bay?

– Man kan ana det på filnamnet, men för att vara säker behöver man ta hem dem och jämföra.

Förhöret med Gottfrid är slut. Dagen är slut. Förhandlingarna återupptas imorgon. Inga förhandlingar på måndag.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om , , , , ,

Rick Falkvinge

Rick is the founder of the first Pirate Party and a low-altitude motorcycle pilot. He lives on Alexanderplatz in Berlin, Germany, roasts his own coffee, and as of right now (2019-2020) is taking a little break.

Discussion

  1. Nordh

    Gottfrid gjorde ett riktigt bra jobb i stolen.

  2. Tor

    Ja, det kändes som om Gottfrids vittnesmål hjälpte upp Fredrik Neijs en hel del. Det gav ett mer trovärdigt intryck.

  3. Per Andersson

    Håller med de två kommentarerna ovanför. Gottfrid gjorde ett riktigt bra job i stolen.

  4. Hans J
  5. Andreas Hämäläinen

    Det kommer att bli spännande att höra de andra två nu när det i princip är redan fastställt att dem inte har med saken att göra whatsoever. Althin + Sunde kommer bli en giftig kombo i fortsättningen

    Andreas Hämäläinens senaste bloggpost: Ang. Kammaråklagare Håkan Roswalls uttal

  6. .John

    Mycket bra av Gottfrid.
    Väntade mig halvt att han skulle börja högljutt idiotförklara målsägandens advokater, men han skötte sig helt fantastiskt.

  7. ConnyT

    Håller med. Egentligen är det ett märkligt skådespel i “onödan”. Alla är ju överens om vad som faktiskt har skett. Frågan är sedan bara om det på något sätt skulle kunna anses vara olagligt (oklart hur).

    ConnyTs senaste bloggpost: Fildelning och Rättegången

  8. E-mannen

    (en allmän fråga om rättegången)
    Om rättegången håller tidsplanen, kommer det då att bli en dom i slutet på nästa vecka eller är det sedan en lång väntan efter rättegången tills domen faller? Med andra ord: När vet vi hur det gick? (i första instansen åtminstone)

  9. Mattias

    Den här rättegången blir ju bara bättre och bättre. Kommer bli riktigt spännande att höra Peter Sunde imorgon

  10. Rick Falkvinge

    Test

  11. Olof

    Rick, tusen tack för denna bloggen och möjlighet för oss kontorsråttor som inte har möjlighet att följa underhållningen live.

    /Olof

  12. AndersH

    “Standard procedure” är att dom meddelas två veckor efter att rättegången är slut.

    Undantag för mycket enkla mål, där dom kan meddelas samma dag, men så lär det inte bli här.

    AndersHs senaste bloggpost: 2009-02-18: Home killing is taping industry music.

  13. […] liverapportering av Falkvinge1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, […]

  14. Sandrability.com » Dag 4: Det går bra, eller vad ska man säga?

    […] inte att jag hinner bli klar med sändningen ikväll, då de höll på rätt länge i rätten idag. Det sista live-inlägget från Falkvinge postades vid 16-tiden och så länge tror jag inte de hållit på någon av de tidigare dagarna. […]

  15. David

    “(E)gentligen är det ett märkligt skådespel i “onödan”. Alla är ju överens om vad som faktiskt har skett. Frågan är sedan bara om det på något sätt skulle kunna anses vara olagligt (oklart hur).”

    Nja. rätten får ju bara ta hänsyn till det som presenteras för den. det är ju för att gör helt klart att man har samma bild av vad som hänt som man gör det. Då kan till exempel en eller andra sidan protestera mot vad de anser fel i åklagarens framställning och få föra fram vad de tycker.

    Rättssäkerhet igen. Den är det bättre att gå för långt med.

  16. […] Relaterade bloggar: JJ.n, Anna Troberg, Opassande, I ett nötskal och Falkvinge. […]

  17. Rick

    Gottfrid var kanonbra!

    Ricks senaste bloggpost: News: TPB Factoids

  18. moln » Blog Archive » hello world

    […] Roligast hittills har varit följande, från Anakatas vittnesmål: […]

  19. Mr Profit

    Rick (inte Falkvinge): Din sida… det står att det är “factoids”… men allting verkar vara korrekta uppgifter. Du är medveten om att faktoider är uppgifter som tas för sanna men som egentligen är felaktiga?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Factoid

    Inte för att vara språkpolis eller något, men det blev lite förvirrande pga detta.

  20. Rick

    ‘Lundströms advokat dyker in direkt: “Det är inte samma siffra. Den tidigare var 8,5%.”’

    Jo – men sen sa Danowsky: ‘JO MEN DET ÄR NÄRA’. lolz

  21. Rick

    Profit – hade ingen aaaaaaning om det. Tack!

    Ricks senaste bloggpost: News: TPB Factoids

  22. Rick

    Profit: Dictionary anger som 1:sta definitionen: ‘an insignificant or trivial fact’. Det var det som var budskapet – lite ironiskt fs.

    Ricks senaste bloggpost: News: TPB Factoids

  23. Filip E

    Gottfrid skötte sig exemplariskt! Tack Rick för en fantastisk blogg.

  24. Pirate Bay neljas kohtupäev « Larko peegel

    […] Rick Falkvinge, Ryan, Enigmax, Emma ja Christian Engström. Lisaks #spectrial sildiga tweete ning iseäranis Sofia ja matti_kolu reaalaegseid tweete. […]

  25. fittan

    Peter Sunde på Pirate Bay hävdar att hans huvudsakliga drivkraft är att i en anda av demokratiskt deltagande kunna dela information över internet. Min fråga är; vilka filmer och låtar har Peter Sunde skapat och delar med sig av?

  26. Troed

    Rick, rapporteringen är underbar, följer http://live.piratpartiet.se om dagarna. Dock saknar jag lite fler analytiska inlägg – t.ex skillnaden mellan den lag många av oss känner till från TV, amerikansk, där teknikaliteter och hur lagtexten är skriven spelar stor roll – och vad som faktiskt har betydelse i sverige, dvs, uppsåt och vad lagtexten egentligen är tänkt att uppnå.

    Ingen svensk nämndeman lär tro på att någon menat något annat än det uppenbara med snabblänken “TV shows” t.ex. Dvs, uppsåt.

    Troeds senaste bloggpost: Sony – please don’t punish good customers!

  27. Sur

    Hej alla.

    Måste skriva av mig:
    Varför vägrar både Gottfrid och Fredrik svara på så många frågor och varför minns de absolut ingenting? Har de månne något att dölja?
    Kan det vara så att de vet om att de innerst inne gjort något dumt eller är TPB helt enkelt bara några skitintelligenta men socialt inkompetenta, empatistörda, kodknackande och i en egen värld levande
    Asbergers Syndrom-killar?

  28. Uno Hansson

    Det verkar lite otäckt att de hela tiden försöker snärja de åtalade och lura nämndemännen, om inte de åtalade eller deras ombud är uppmärksamma. Exempelvis genom att låtsas som om 8,25 % är detsamma 8,5 %!

  29. Pirater, åklagare, advokater och andra tomtar « PiratKopiera.se

    […] Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta denna dag. Hände en hel del under dagens rättegång vilket jag tyvärr inte har tid att citera men som tur är finns det personer som har full koll! […]

  30. Uno Hansson

    Sur, jag är visserligen 77 år men känner exakt igen mig själv som samma sorts tekniknörd (analog elektronikkonstruktör)som Fredrik, och under lång, lång tid (över 50-årsådern) lika ointresserad av världen utanför teknikgängvärlden. Jag testade för någon månad sedan och hade då fortfarande 131 i IQ-test, även om jag själv tycker att jag tänker väldigt mycket långsammare och trögare nu på gamla dar.

  31. Uno Hansson

    fittan, vilka specifika kausala samband finns det mellan att dela information över internet och att detta nödvändigtvis handlar om filmer eller låtar eller någon annan form av traditionell kulturyttring. Lider du av tunnelseende?

  32. Dan

    Man ska inte sticka under stol med att grabbarna som driver piratebay säkerligen har tjänat många miljoner på sajten. Det kan de flesta som har drivit en sajt räkna ut.

    Jag hoppas såklart ändå på vinst för bukten, allt annat vore katastrofalt för det fria internet och det svenska rättssamhället.

    Dans senaste bloggpost: David Icke: Problem Reaction Solution

  33. Dan

    Man ska inte sticka under stol med att grabbarna som driver piratebay säkerligen har tjänat många miljoner på sajten. Det kan de flesta som har drivit en sajt räkna ut.

    Jag hoppas såklart ändå på vinst för bukten, allt annat vore katastrofalt för det fria internet och det svenska rättssamhället.

    Dans senaste bloggpost: 2012: Science or Superstition

  34. Isaksson

    Är http://live.piratpartiet.se/ nere?

    Jag får “Page load error”.

  35. Robban

    Jag får samma fel, Isaksson… 🙁

  36. lasse

    Fick det hela dagen igår, funkade att gå in med ipadressen men nu verkar inte det heller fungera.

  37. RobJoh

    Jag kommer inte heller in på live.piratpartiet.se. Hoppas det kan fixas under dagen

  38. HR

    Jag har kommit in i fem minuter nu.

  39. Sur

    Uno:

    Det är roligt att du är så intelligent och att du har ett stort intresse för teknink. Antar att du känner empati och inte känner igen dig i dessa grabbars intresse för pengar och kriminalitet. Eller…?

  40. Fredrika

    >Sur

    >”dessa grabbars intresse för pengar och kriminalitet”

    Är du säker på att du lever i samma verklighet som vi andra, och att du kommenterar samma rättegång, och samma grabbar som vi gör?

    I den verkligheten vi lever i, så tycker jag det har framgått med yttersta klarhet, att dessa grabbar är extremt ointresserade av pengar, och bara är intresserade av teknik och utmaningar, och att dom är extremt intresserade av att hålla sig på den lagliga sidan med sin verksamhet!?

  41. Sur

    Fredrika.

    Om de vore extremt intresserade av att håla sig på den lagliga sidan med sin verksamhet, hur kommer det sig då att de nu står åtalade?

    Jag känner många med egen verksamhet av alla olika slag, hemsidor m.m. Ingen av dessa har kommit i närheten av att stå åtalade.
    De har inte ens varit extremt intresserade av att hålla sig på den lagliga sidan.
    Hur kan man vara så dum att man tror att grabbarna följt lagen.
    Hade de det skulle ingen av dem blivit åtalade.
    Eller hur?

  42. Rick Falkvinge

    Sur: Så du menar att åtalsprocessen som sådan egentligen är helt onödig, eftersom de som åtalas måste ha gjort sig skyldiga till något, annars skulle de aldrig åtalats?

    Koncept som “friande dom” och “försvarsadvokat” blir då helt överflödiga?

  43. Fredrika

    >Sur

    >”Om de vore extremt intresserade av att håla sig på den lagliga sidan med sin verksamhet, hur kommer det sig då att de nu står åtalade?”

    Rimligtvis av samma skäl som för varför åklagaren kontinuerligt bröt mot grundlagen under upptakten till den här rättegången, dvs därför att åklagaren(och bevisligen även målsäganden enligt nya uttalanden) helt enkelt inte anser att lagen är relevant, eller till för att följas?

    http://opassande.se/index.php/2008/05/16/the-pirate-bay-hur-orkar-ni-killar/

  44. Kosmos, taxis och The Pirate Bay | Sänd mina rötter regn

    […] varit en zombie-version, utan hans idéer. Som när Rasmus skriver om TPB-rättegången. Även i förhör med Gottfrid visade åklagaren att han tydligen anser åsikter vara försvårande. Gottfrid förklarar att The […]

  45. Sur

    Så för att åklagaren kontinuerligt bröt mot grundlagen är det ok att andra gör det, eller?

  46. Sur

    “Sur: Så du menar att åtalsprocessen som sådan egentligen är helt onödig, eftersom de som åtalas måste ha gjort sig skyldiga till något, annars skulle de aldrig åtalats?
    Koncept som “friande dom” och “försvarsadvokat” blir då helt överflödiga?”

    Nej, så klart inte men alla verkar vara så oerhört säkra på att dessa killar följt lagen. Varför i så fall skyller de på varann?
    Varför är de åtalade överhuvudtaget?
    Varför berättar de inte allt de vet?
    Om jag satt i förhör ockyldig skulle jag berätta allt jag vet och inte
    sitta och försöka bortförklara mig.
    Har man inget att dölja ljuger man inte…

  47. Fredrika

    >Sur

    >”Så för att åklagaren kontinuerligt bröt mot grundlagen är det ok att andra gör det, eller?”

    Nej, det har jag aldrig påstått, vilket framgår om du läser det jag skriver.

    Du frågade varför dom står åtalade trots laglig verksamhet, och det är för att åklagaren bevisligen inte anser att lagen gäller, varvid en fullt rimlig följdslutsats är att han har valt att åtala dom ändå, utan laga grund.

    >”Nej, så klart inte men alla verkar vara så oerhört säkra på att dessa killar följt lagen. Varför i så fall skyller de på varann?”

    Att “skylla på varann” är att säga att “-Det var han som begick brottet”. Det är det väl ändå inget som har försvarat sig med under denna rättegången? Åklagaren har ställt frågor om vem som gjort vad, och då har dom besvarat frågorna, eftersom åklagaren vill ha klarhet i dom. Det ser jag inget märkligt med.

    >”Varför är de åtalade överhuvudtaget?”

    För att åklagaren har valt att väcka åtal? Många gånger under historiens gång har åklagare valt att väcka åtal, vanligtvis i tron att någon är skyldig, men som senare har visats och dömts vara oskyldig. Din frågeställningen är ganska ointressant och meningslös, då svaret är självklart

    >”Varför berättar de inte allt de vet?”

    Hur vet du att dom inte har gjort det?

    >”Om jag satt i förhör ockyldig skulle jag berätta allt jag vet och inte
    sitta och försöka bortförklara mig.”

    Så vitt jag vet sitter dom där och berättar allt dom vet, och minns, om för dom ointressanta händelser som skedde för 4år sedan.

    >”Har man inget att dölja ljuger man inte…”

    Då undrar jag verkligen vad åklagaren och målsäganden har att dölja, och vad hela åtalets grund bygger på för lögner, eftersom åklagaren bevisligen ljög kontinuerligt under upptakten till rättegången. Är inte det en intressantare fråga att bena ut, FÖRE man diskuterar det efterföljande åtalet, och rättegången?

  48. Rör inte min sökmotor! | joinsimon.se

    […] MW är i detta fall Monique Wadsted som förhör GS (Gottfrid Swartholm) från The Pirate Bay. Ovanstående dialog är hämtad från Rick Falkvinge. […]

  49. Communication breakdown « Bitchslap Barbie

    […] bra. Det som slår mig när jag läser förhören (som finns troligen hyfsat fullständiga hos Rick) är samma sak som verkar ha slagit alla andra också. Lobbygänget verkar inte ha någon som helst […]

Comments are closed.

arrow